Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Talentgericht Werken

Dossier: alle informatie over Talentgericht Werken

Talentgericht werken is een benadering in het onderwijs waarbij de focus ligt op het herkennen, ontwikkelen en optimaal benutten van de talenten van leerlingen én onderwijsprofessionals. In plaats van te concentreren op wat iemand nog niet kan (deficiëntiegericht), richt talentgericht werken zich op de sterke kanten, interesses en unieke kwaliteiten van individuen. Dit vergroot de motivatie, het zelfvertrouwen en de betrokkenheid bij het leerproces.

In de praktijk betekent talentgericht werken dat leraren actief op zoek gaan naar de talenten van hun leerlingen door observatie, gesprekken en uitdagende leeractiviteiten. Dit kan zowel gaan om cognitieve talenten, zoals wiskundig inzicht of taalvaardigheid, als om creatieve, sociale of praktische vaardigheden. Door ruimte te bieden voor keuzevrijheid, differentiatie en persoonlijke leerdoelen, krijgen leerlingen de kans hun talenten verder te ontwikkelen.

Voor onderwijsprofessionals betekent talentgericht werken dat scholen een cultuur creëren waarin teamleden hun kwaliteiten kunnen inzetten en verder kunnen ontplooien. Dit bevordert professionele groei, werkplezier en teamdynamiek. Denk hierbij aan taakverdeling op basis van sterke punten, coaching en reflectie.

Belangrijk is dat talentgericht werken niet betekent dat zwakkere punten genegeerd worden, maar dat de focus ligt op het versterken van dat wat goed gaat, wat vaak een positief effect heeft op andere ontwikkelgebieden. Zo draagt talentgericht werken bij aan een inclusieve en motiverende leeromgeving.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 4 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
Roos van Leary in de klasRoos van Leary in de klas
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Professioneel leren
Heeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering
Korstiaan Karels
Effectief leiderschap
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel
Roos van Leary -2-
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Startende leraren in het po en vo
Startende leraren in het po en vo
Myriam Lieskamp
Roos van Leary interactiekunde professionals
Roos van Leary - interactiekunde voor professionals
redactie
Een leven lang vitaal in het onderwijs
Een leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken
Myriam Lieskamp

Samenvatting

Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel

Opinie

Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen

Verdieping

Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Duo-collega
Duo-partner? Teach your talent!
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Startende leerkracht
De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Teamleren
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie
Adri van den Brand
Leven lang leren: uitdaging!
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
Strategisch HR-beleid benut professioneel kapitaal
Strategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties
Myriam Lieskamp
Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1-
Albert de Boer
Eigenaarschap en denken in driehoeken -2
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2
Albert de Boer
Eigenaarschap en denken in driehoeken -3
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer
Redenen waarom leraren binnen vijf jaar stoppen
Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?
redactie
Lesobservatie-instrument startende leraren
Wat is een goed lesobservatie-instrument?
redactie
Voortijdige uitstroom leerkrachten en pabostudenten
Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?
redactie
roos van leary overzichtsartikel
De Roos van Leary: hoe je iets zegt en wat dat doet
Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.