De selffulfilling prophecy verwijst naar het verschijnsel waarbij de (on)bewuste verwachtingen van een docent over een leerling leiden tot een verandering in het gedrag en de prestaties van die leerling. Wanneer een docent bijvoorbeeld gelooft dat een leerling goed kan presteren, kan dat ervoor zorgen dat de docent onbewust meer positieve feedback en aandacht geeft aan deze leerling. Dat leidt tot betere prestaties van de leerling. Omgekeerd kunnen lage verwachtingen van een leerling ertoe leiden dat de leerling minder gemotiveerd raakt en slechter gaat presteren.
In het onderwijs is de theorie van selffulfulling prophecy van groot belang. Twee specifieke voorbeelden zijn het Pygmalion-effect (waarbij hoge verwachtingen leiden tot betere prestaties) en het Golem-effect (waarbij lage verwachtingen slechtere prestaties tot gevolg hebben). Deze effecten laten zien hoe belangrijk de houding en verwachtingen van een docent zijn bij het bevorderen van de ontwikkeling van leerlingen.
Door zich bewust te zijn van deze dynamiek, kunnen docenten hun verwachtingen realistischer en positiever afstemmen op het potentieel van leerlingen, zodat iedere leerling gelijke kansen krijgt om te groeien.
Laatst geactualiseerd op 18 oktober 2024