Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

Reflectieve dialoog

Dossier: alle informatie over Reflectieve dialoog

Een reflectieve dialoog is een gespreksvorm waarbij deelnemers samen nadenken over hun handelen, overtuigingen en opvattingen. In tegenstelling tot een discussie of debat draait het bij een reflectieve dialoog niet om het overtuigen van de ander, maar om het gezamenlijk onderzoeken van ideeën en het verdiepen van begrip. Deze dialoogvorm wordt in het onderwijs vaak ingezet om teamleren, professionele ontwikkeling en onderlinge samenwerking te bevorderen.

Bij een reflectieve dialoog zijn luisteren, openheid en het stellen van verdiepende vragen belangrijker dan snel reageren of oordelen. Schoolteams gebruiken de reflectieve dialoog bijvoorbeeld om na te denken over hun pedagogisch of didactisch handelen of het omgaan met passend onderwijs. Ook bij leerlingbesprekingen of onderwijsverbetering speelt deze gespreksvorm een waardevolle rol.

Een reflectieve dialoog kan plaatsvinden in tweetallen, kleine teams, in leergemeenschappen of tijdens groepsgesprekken op studiedagen. De dialoog is gestructureerd rond open vragen, observaties en het gezamenlijk zoeken naar inzichten. Vaak wordt hierbij gebruikgemaakt van gespreksleiderschap of gespreksprotocollen om de veiligheid en diepgang te waarborgen.

Deze gespreksvorm draagt bij aan een professionele cultuur waarin ruimte is voor kwetsbaarheid, reflectie en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het helpt leraren om bewuster keuzes te maken, beter samen te werken en continu te blijven leren met en van elkaar.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 7 juli 2025

Ontdek meer


Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.