Nathalie Hoekstra
Postdoctoraal onderzoeker ontwikkelingspsychologie
Website: Radboud Universiteit
LinkedIn profiel Nathalie Hoekstra

Dr. Nathalie Hoekstra is postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Social Development (Ontwikkelingspsychologie) van het Behavioural Science Institute binnen de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze doet onderzoek naar sociale ontwikkeling in de breedste zin van het woord en is in het bijzonder geïnteresseerd in sociale dynamieken in schoolcontexten en hoe leerkrachten deze kunnen sturen.
Nathalie volgde de bachelor Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (combinatiestudie Onderwijswetenschappen en PABO) aan de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht en is daardoor naast onderzoeker ook bevoegd leerkracht basisonderwijs. Daarna voltooide zij de onderzoeksmaster Educational Sciences: Learning in Interaction aan de Universiteit Utrecht.
Hierna begon ze haar promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit. Zij voerde een grootschalig, longitudinaal onderzoek naar sociale dynamiek uit in ruim 80 Nederlandse basisschoolklassen. In het bijzonder onderzocht zij de doelen en strategieën van leerkrachten bij het maken van klasindelingen, de mate waarin leerkrachten pestslachtoffers herkennen, de effecten van een klasindeling interventie op het welzijn van pestslachtoffers en het meten van bewegingen van leerlingen en leerkrachten door de klas. In 2025 promoveerde ze op haar proefschrift Socially Safe at School: The role of teachers in managing classroom social dynamics and supporting victimized students.
Eén van de leukste en belangrijkste dingen in haar werk als onderzoeker vindt Nathalie het maken van de vertaalslag naar de praktijk. Ze heeft haar werk daarom in meerdere vakbladen voor onderwijsprofessionals gepubliceerd en wil zich blijven inzetten voor het bouwen van bruggen tussen wetenschap en onderwijspraktijk.