Kennisplatform
Alles over een passend schooladvies!

Methodegebonden toetsen

Dossier: alle informatie over Methodegebonden toetsen

Methodegebonden toetsen zijn toetsen die specifiek gekoppeld zijn aan een bepaalde lesmethode en zijn ontworpen om te meten of leerlingen de leerdoelen van die methode hebben behaald. Deze toetsen sluiten nauw aan bij de lesstof en oefeningen die in de klas zijn behandeld. Door regelmatig methodegebonden toetsen af te nemen, kunnen leerkrachten de voortgang van leerlingen monitoren en vaststellen of de leerdoelen worden bereikt.

Een belangrijk kenmerk van methodegebonden toetsen is dat ze vaak plaatsvinden na een afgerond thema of hoofdstuk, zoals een rekenonderwerp of een taalmodule. De resultaten geven direct inzicht in welke onderdelen goed beheerst worden en waar nog extra oefening nodig is. Dit maakt methodegebonden toetsen een waardevol instrument voor het bieden van gerichte feedback en ondersteuning aan leerlingen.

Hoewel methodegebonden toetsen nuttig zijn voor het volgen van de lesstof, meten ze vaak slechts een beperkt spectrum van vaardigheden en zijn ze minder geschikt voor het bieden van een breed overzicht van de algemene leerontwikkeling van een leerling. Daarom worden ze vaak gecombineerd met andere vormen van toetsing, zoals LVS-toetsen, om een vollediger beeld te krijgen. 

Methodegebondentoetsen zijn vaak criteriumgericht en kijken of een leerling specifieke leerdoelen heeft behaald. LVS-toetsen zijn doorgaans normgerichte toetsen en zijn meer gericht op het onderling vergelijken van leerlingen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 31 december 2024

Ontdek meer


Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.