Wat is de leerkuil?
De leerkuil is een visuele metafoor die beschrijft wat er gebeurt als iemand iets nieuws leert en daarbij worstelt met uitdagingen. Het concept is ontwikkeld door James Nottingham en laat zien dat leren niet altijd gemakkelijk is, maar dat doorzetten loont. Het idee is dat je soms 'in de kuil' zit wanneer iets moeilijk voelt, maar dat je daar ook weer uit kunt klimmen door inspanning, doorzettingsvermogen en ondersteuning.
De fasen van de leerkuil
De leerkuil kent verschillende fasen:
- Comfortzone: Je begint in een situatie waarin je je zeker voelt. Je denkt dat je iets begrijpt of gemakkelijk kunt uitvoeren.
- Twijfel en verwarring: Je wordt geconfronteerd met nieuwe informatie of een uitdagende taak en voelt je onzeker. Je zakt als het ware de kuil in.
- Strijd en worsteling: Dit is het dieptepunt van de kuil. Het voelt moeilijk en frustrerend, maar hier vindt het leren plaats.
- Inzicht en groei: Door oefening en reflectie begin je oplossingen te zien en klimmen je vaardigheden omhoog uit de kuil.
- Succes en zelfvertrouwen: Uiteindelijk bereik je de top en ervaar je een gevoel van trots en voldoening omdat je iets nieuws hebt geleerd.
Waarom is de leerkuil belangrijk?
De leerkuil laat zien dat leren een proces is waarin vallen en opstaan normaal is. Het moedigt leerlingen aan om uitdagingen niet te vermijden, maar juist te omarmen. Dit stimuleert een growth mindset en helpt leerlingen veerkracht te ontwikkelen.
Hoe gebruik je de leerkuil in de klas?
Deze stappen kan je met de leerlingen doorlopen:
- Maak het proces visueel: Teken of gebruik een afbeelding van de leerkuil in de klas om het concept uit te leggen.
- Normaliseer worstelen: Bespreek met leerlingen dat worstelen bij het leren hoort en moedig hen aan om hulp te vragen wanneer ze vastlopen.
- Vier successen: Benoem wanneer een leerling een uitdaging heeft overwonnen en reflecteer samen op het leerproces.
- Geef taal aan het proces: Leer leerlingen woorden zoals 'ik zit in de kuil' of 'ik klim eruit' om hun gevoelens en ervaringen te benoemen.
Praktisch voorbeeld
Een leerling werkt aan een moeilijke rekensom. Eerst lijkt het eenvoudig (comfortzone), maar bij een moeilijker deel zakt hij weg in onzekerheid (de kuil). Door feedback en doorzettingsvermogen probeert hij verschillende strategieën en krijgt uiteindelijk inzicht (klimt uit de kuil). Dit versterkt zijn zelfvertrouwen voor toekomstige uitdagingen.
Laatst geactualiseerd op 30 december 2024