Kwaliteitscoördinator (KC'er)
Geplaatst op 18 februari 2025
Wat is een intern begeleider of kwaliteitscoördinator?
De kwaliteitscoördinator (KC'er) voorheen vaak aangeduid als intern begeleider (IB'er), draagt de verantwoordelijkheid voor de leerlingenzorg binnen de school en vervult zowel coördinerende als ondersteunende taken. De KC'er biedt begeleiding aan leerkrachten en ouders bij hulpvragen over kinderen en speelt een centrale rol in de communicatie tussen alle betrokkenen. Dit omvat onder andere gesprekken met ouders en leerkrachten om de ontwikkeling en behoeften van het kind te bespreken.
Wanneer een leerkracht een specifieke hulpvraag heeft, onderzoekt de KC'er de situatie grondig en zoekt naar een passende oplossing. Daarbij kan het gaan om didactische, pedagogische of sociaal-emotionele ondersteuning, afgestemd op de behoeften van de leerling. De KC’er houdt zich ook bezig met handelingsplannen en het leerlingvolgsysteem. De rol van de KC'er verschuift steeds meer van reactief naar preventief. Waar voorheen vooral werd ingespeeld op problemen zodra ze zich voordeden, groeit de focus nu op het vroegtijdig signaleren en voorkomen van problemen. Dit betekent dat de KC'er niet alleen ondersteunt bij interventies, maar zich actief bezighoudt met het creëren van een onderwijsklimaat waarin problemen minder snel ontstaan.
Deze preventieve rol vraagt om een bredere blik en nauwere samenwerking met zowel leerkrachten als externe specialisten. Door middel van vroegtijdige signalering, monitoring en gerichte ondersteuning kan de KC'er helpen om problemen te voorkomen, in plaats van achteraf te corrigeren. Dit draagt bij aan een inclusiever en effectiever onderwijssysteem.
De kwaliteitscoördinator als coach
In sommige gevallen vervult de kwaliteitscoördinator ook een coachende rol. Hierbij ondersteunt de KC’er leerkrachten bij het verbeteren van hun klassenmanagement en didactisch of pedagogisch handelen. Dit proces omvat vaak klassenbezoeken, waarbij de KC’er observeert of video-opnames maakt van de lessen. Vervolgens worden deze observaties besproken, met als doel de leerkracht te begeleiden in het versterken van zijn of haar vaardigheden.
Deskundigheidsbevordering van de KC’er
Steeds meer scholen kiezen ervoor om kwaliteitscoördinatoren aan te stellen die beschikken over relevante aanvullende opleidingen of een masterdiploma, zoals de Master SEN (Special Educational Needs). Deze gespecialiseerde kennis stelt de KC’er in staat om nog beter in te spelen op complexe hulpvragen en de kwaliteit van de leerlingenzorg te waarborgen.
