Flexibele inzetbaarheid in het onderwijs verwijst naar het vermogen van scholen en onderwijsprofessionals om zich aan te passen aan wisselende omstandigheden. Dit kan betrekking hebben op het flexibel inzetten van leraren, schoolleiders en ondersteunend personeel om tekorten op te vangen, lesuitval te minimaliseren en in te spelen op veranderingen in het onderwijsaanbod.
Scholen kunnen flexibele inzetbaarheid realiseren door gebruik te maken van verschillende strategieën, zoals:
- Detachering, waarbij leerkrachten tijdelijk worden uitgeleend aan een andere school of organisatie.
- Interim leerkrachten, die op tijdelijke basis worden ingezet bij ziektevervanging of specifieke projecten.
- Verschillende contractvormen, zoals parttime werken, flexibele uren of jaarurenmodellen.
- Breed inzetbare medewerkers, zoals leerkrachten die meerdere vakken kunnen geven of zowel in het basis- als voortgezet onderwijs kunnen werken.
Flexibele inzetbaarheid kan bijdragen aan een betere balans tussen werk en privé, doordat werknemers meer autonomie krijgen over hun werktijden en taken. Daarnaast helpt het scholen om efficiënter om te gaan met het lerarentekort en werkdruk te verlagen.
Om flexibele inzetbaarheid succesvol te maken, is het belangrijk dat er duidelijke afspraken worden gemaakt binnen het team, en dat er wordt geïnvesteerd in professionalisering, zodat leraren zich breed kunnen ontwikkelen en goed voorbereid zijn op verschillende rollen en taken.
Laatst geactualiseerd op 22 februari 2025