Kijk ook eens bij ons begeleidingsaanbod voor schoolontwikkeling!

Emma Hoes

Postdoctoraal onderzoeker

Website: Universiteit van Zürich
LinkedIn profiel Emma Hoes

Emma Hoes

Dr. Emma Hoes is postdoctoraal onderzoeker aan de afdeling Politicologie van de Universiteit van Zürich (UZH), verbonden aan het Digital Democracy Lab. Ze onderzoekt hoe digitale technologieën (zoals AI, contentmoderatie en sociale media) de kwaliteit van het informatielandschap, politieke kennis en waarden beïnvloeden. In haar werk daagt ze dominante, vaak alarmistische verhalen over desinformatie en kunstmatige intelligentie uit.

Tegelijkertijd zoekt ze actief naar oplossingen: hoe kunnen interventies effectief zijn zónder onbedoelde schade aan vertrouwen, betrokkenheid of informatieverwerking?

Emma promoveerde aan het Department of Political and Social Sciences van het European University Institute in Florence. Haar werk combineert experimentele designs en computationele methoden om onder meer te onderzoeken hoe mensen informatie verwerken op sociale media, hoe factchecking en mediawijsheidscampagnes werken, en wat de impact is van AI-systemen op publieke opinie. Voor meer informatie over Emma, zie haar website.

In haar artikel (Media Attention to) Misinformation can Undermine Trust in Scientists laat ze zien hoe publieke scepsis kan toenemen door mediaberichtgeving over desinformatie.

In Prominent Interventions against Misinformation Reduce Misperceptions but Increase Skepticism (Nature Human Behaviour) onderzoekt ze hoe goedbedoelde misinformatie campagnes weliswaar misvattingen corrigeren, maar ook kunnen leiden tot wantrouwen. Steeds vaker richt haar werk zich op trust-preserving interventions en op de bredere maatschappelijke rol van sociale media in het vormen van politieke attitudes, waarden en kennis.

Ze publiceert onder meer in Nature Human Behaviour, PNAS, Political Communication, Scientific Reports, Communications Psychology, European Political Science Review, European Journal of Political Research en Journal of Quantitative Description.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.