Contextuele leerlingbegeleiding is een begeleidingsaanpak die kijkt naar het gedrag en de ontwikkeling van leerlingen in relatie tot hun sociale en familiale context. Deze benadering, geïnspireerd door de contextuele therapie van Ivan Böszörményi-Nagy, gaat ervan uit dat gedrag niet op zichzelf staat, maar beïnvloed wordt door de dynamiek in relaties met ouders, verzorgers, leerkrachten en anderen in de omgeving van het kind. Het richt zich op het versterken van deze relaties en het herstellen van balans tussen geven en ontvangen.
Een centraal uitgangspunt is dat leerlingen loyaal zijn aan hun gezin en vaak de gevolgen dragen van onrecht, zoals conflicten of onvervulde behoeften thuis. Deze loyaliteiten kunnen onbewust invloed hebben op hun gedrag op school. Door gedrag te zien als een hulpvraag in plaats van een probleem, biedt contextuele leerlingbegeleiding ruimte voor erkenning en dialoog. Een belangrijke sleutel is het stellen van de vraag: "Wat wil het kind vertellen met dit gedrag?"
Contextuele leerlingbegeleiding helpt leraren, begeleiders en ouders om constructieve relaties te bouwen met oog voor de draaglast en draagkracht van de leerling en zijn omgeving. Het doel is niet om verantwoordelijkheid van het kind weg te nemen, maar juist om erkenning te bieden, waardoor leerlingen zelf verantwoordelijkheid kunnen leren dragen.
Deze benadering is breed toepasbaar in het onderwijs en helpt bij het creëren van een veilige, ondersteunende leeromgeving waarin zowel leerlingen als hun omgeving kunnen groeien. Het stelt het kind écht centraal door aandacht te hebben voor de bredere context van thuis en school.
Laatst geactualiseerd op 16 december 2024