Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Carrièrepatroon

Dossier: alle informatie over Carrièrepatroon

Een carrièrepatroon verwijst naar de opeenvolging van functies, rollen en ervaringen die een individu gedurende zijn of haar loopbaan doorloopt. Dit patroon wordt beïnvloed door persoonlijke keuzes, omstandigheden, leerervaringen en externe factoren zoals de arbeidsmarkt of organisatieveranderingen. In het onderwijs kan een carrièrepatroon variëren van lineaire groei binnen een bepaald vakgebied tot meer dynamische loopbanen waarin rollen en verantwoordelijkheden veranderen.

Er zijn verschillende typen carrièrepatronen:

  1. Lineair patroon: Een gestage opwaartse beweging, vaak met toenemende verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld van leraar naar teamleider en vervolgens schoolleider.
  2. Horizontaal patroon: Een verbreding van ervaringen binnen vergelijkbare functies, bijvoorbeeld door specialisatie in verschillende vakgebieden of onderwijsniveaus.
  3. Cyclisch patroon: Terugkerende fases van leren, werken en reflecteren, waarbij iemand bewust kiest voor afwisseling en vernieuwing, bijvoorbeeld door projectmatig werken of tijdelijke functies.
  4. Grillig patroon: Minder voorspelbaar, met onverwachte wendingen door externe factoren zoals reorganisaties of persoonlijke omstandigheden.

In het kader van loopbaanontwikkeling en duurzame inzetbaarheid is het inzicht in carrièrepatronen waardevol. Het helpt onderwijsprofessionals om bewuster keuzes te maken, talenten te benutten en hun professionele groei vorm te geven. Reflectie op het eigen carrièrepatroon kan leiden tot nieuwe inzichten over ambities, drijfveren en ontwikkelmogelijkheden. Scholen kunnen dit proces ondersteunen door coaching, loopbaanbegeleiding en het bieden van diverse ontwikkelroutes.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 4 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Didactisch coachen: pedagogiek en didactiek in actie!Didactisch coachen: pedagogiek en didactiek in actie!
 Wij-leren.nl Academie
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Professioneel leren
Heeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering
Korstiaan Karels
Effectief leiderschap
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel
Roos van Leary -2-
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Startende leraren in het po en vo
Startende leraren in het po en vo
Myriam Lieskamp
Roos van Leary interactiekunde professionals
Roos van Leary - interactiekunde voor professionals
redactie
Een leven lang vitaal in het onderwijs
Een leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken
Myriam Lieskamp

Samenvatting

Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel

Opinie

Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Over dikke schoolboeken en dunne docenten
Jan Bransen

Verdieping

Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Duo-collega
Duo-partner? Teach your talent!
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Startende leerkracht
De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Teamleren
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie
Adri van den Brand
Leven lang leren: uitdaging!
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
Strategisch HR-beleid benut professioneel kapitaal
Strategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties
Myriam Lieskamp
Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -1-
Albert de Boer
Eigenaarschap en denken in driehoeken -2
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs -2
Albert de Boer
Eigenaarschap en denken in driehoeken -3
Eigenaarschap en taakverdeling in onderwijs
Albert de Boer
Redenen waarom leraren binnen vijf jaar stoppen
Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?
redactie
Lesobservatie-instrument startende leraren
Wat is een goed lesobservatie-instrument?
redactie
Voortijdige uitstroom leerkrachten en pabostudenten
Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?
redactie
roos van leary overzichtsartikel
De Roos van Leary: hoe je iets zegt en wat dat doet
Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.