Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

Autoritatief opvoeden

Dossier: alle informatie over Autoritatief opvoeden

Autoritatief opvoeden is een opvoedingsstijl waarin warmte, betrokkenheid en steun worden gecombineerd met duidelijke grenzen, regels en verwachtingen. De opvoeder heeft gezag, maar gebruikt geen dwang en biedt richting, maar ook ruimte. Deze balans tussen sturing en autonomie maakt het mogelijk dat kinderen zich veilig, gezien en competent voelen.

In een autoritatieve opvoeding wordt veel belang gehecht aan communicatie en wederzijds respect. De opvoeder legt regels uit, luistert naar de mening van het kind en zoekt samen naar oplossingen bij conflicten. Kinderen worden aangemoedigd om eigen keuzes te maken, maar leren tegelijk dat vrijheid samengaat met verantwoordelijkheid.

Kenmerkend is dat de opvoeder consequent, maar niet star is: regels dienen het leren en samenleven, niet de macht van de volwassene. Er is ruimte voor overleg en autonomie, maar ook voor duidelijkheid als dat nodig is.

Onderzoek laat zien dat deze opvoedingsstijl samenhangt met positieve ontwikkelingsuitkomsten. Kinderen die autoritatief worden opgevoed, ontwikkelen vaak meer zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfbeheersing en sociale verantwoordelijkheid. Ze durven initiatief te nemen, maar houden ook rekening met anderen.

Autoritatief opvoeden vraagt om sensitiviteit en standvastigheid. De opvoeder voelt aan wat het kind nodig heeft, maar blijft ook trouw aan zijn waarden en grenzen. Zo ontstaat een opvoedingsklimaat waarin kinderen leren dat liefde en duidelijkheid hand in hand kunnen gaan. Dat vormt de kern van een veilige, stimulerende opvoeding.

In de infographic hieronder staan de vier verschillende opvoedingsstijlen samengevat.

Wil je deze infographic gratis downloaden in hoge resolutie? Schrijf je dan in voor het kennisdossier 'De kunst van het opvoeden' van de Wij-leren Academie.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 oktober 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
Preventie van gedragsproblemen: wat is de basis van je aanpak?Preventie van gedragsproblemen: wat is de basis van je aanpak?
 Wij-leren.nl Academie
Gedragsproblemen in de klas: van signaleren naar samen handelenGedragsproblemen in de klas: van signaleren naar samen handelen
 Wij-leren Schoolontwikkeling
Verbindend gezag in het primair onderwijsVerbindend gezag in het primair onderwijs
 Medilex Onderwijs

Boeken

Pedagogisch kader
Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong
Temperamentvolle kinderen
Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel
Wij, de leraar
Wij, de leraar - Elk kind heeft een pedagogisch netwerk nodig
Arja Kerpel
3000 jaar denkers over onderwijs
3000 jaar denkers over onderwijs
Machiel Karels
Gedraag je!
Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat
Marleen Legemaat
Nieuwe autoriteit - Haim Omer
Nieuwe autoriteit
Marleen Legemaat
Nieuwe autoriteit voor ouders
Nieuwe autoriteit voor ouders
Marleen Legemaat
10 jaar Agora onderwijs
Agora onderwijs - een intrigerende benadering van leren
Machiel Karels
In school we trust
Internationaal netwerk rond nationale onderwijsvernieuwingen
Ewald Vervaet
Jagen, verzamelen, opvoeden
Jagen, verzamelen, opvoeden - Wat we van oude culturen kunnen leren over het opvoeden van blije en behulpzame kinderen.
Marleen Legemaat
Medemenselijk opvoeden
Medemenselijk opvoeden
Marleen Legemaat
Nieuwe autoriteit verbindend gezag voor het onderwijs
Nieuwe autoriteit/verbindend gezag - voor het onderwijs
Marleen Legemaat
Onderwijzen tijdens transities
Onderwijzen tijdens Transities. Een werkboek vol hoopvolle en regeneratieve verhalen.
Chris Maas Geesteranus
Pittige pubers
Pittige pubers - Opvoeden van je puber met ADHD of autisme
Marleen Legemaat
Pubermania
Pubermania - Inspirerend opvoeden
Helèn de Jong
Help je kind bij angst en zorgen
Help je kind bij angst en zorgen
Wilma Karels
Een school in transitie
Een school in transitie - samenhang tussen vorm en inhoud
Machiel Karels

Verdieping

Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?
Leerkracht én leerling centraal
Marcel van Herpen
Dalton kernwaarden
Kernwaarden zijn niet los verkrijgbaar - consequenties voor het Daltononderwijs
Dolf Janson
Interventies gedragsproblemen
Interventie bij gedragsproblemen - De Eerste Stap
Monique Baard
Verwende kinderen
Alles voor je kind
Willem de Jong
Samenlevingsgerichte school
De Samenlevingsgerichte School
Peter de Vries
Leren en onderwijzen
Over leren en onderwijzen
Luc Stevens
Zelfvertrouwen
Vertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Pedagogisch basisklimaat
Pedagogisch (basis) klimaat
Luc Stevens
Morele groei Levinas (1)
Morele groei vanuit het kind zelf -1-
Hilde van Rossen
Hoe ouders en leraren helpen bij morele groei -2
Morele groei vanuit het kind zelf -2-
Hilde van Rossen
Sociaal emotionele vaardigheden, basis voor je leven
Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse
Basisprincipes van opvoeden
Back to basics: Als ouders en opvoeders de pedagogische pedalen verliezen
Hilde van Rossen
Sel-levensvaardigheden-sociaal-emotioneel
Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld
Betekenis en invulling van de taak binnen daltononderwijs
De betekenis en de invulling van de taak binnen daltononderwijs
Dolf Janson
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Rob Martens
Verlaging studiedruk door verlaging te halen studiepunten
Verlaging studiedruk door verlaging aantal te halen studiepunten? We moeten onszelf bij de opvoedkladden grijpen!
Lisette Bastiaansen
Drie instrumenten voor burgerschapsvorming
Aan de slag met burgerschapsvorming
Jaap Versfelt
Persoonsvorming: socialisatie of subjectificatie
Persoonsvorming in het onderwijs: Socialisatie of subjectificatie?
Gert Biesta
Burgerschap games
Games en burgerschap
redactie
Burgerschapsonderwijs
Burgerschap in de school
René Leverink
Gezonde leefstijl
Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink
Opbrengst toetsen en doel van onderwijs
Toetsen maken: Dat is niet het doel van ons onderwijs!
Dolf Janson
Brede vaardigheden leerlingen
Aandacht voor brede vaardigheden
Bertine van den Oever
Zeven tips anti discriminatie
Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie
burgerschapsvorming eigenheid
Pedagogische en levensbeschouwelijke eigenheid bij burgerschapsvorming
Gert Biesta
Leerlingen aan het woord: luister je echt?
Democratisering van scholen en onderwijs door Student Voice
Carien Verhoeff
Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?
Van vrijheid van onderwijs naar vrijheid voor onderwijs; een onderwijspedagogisch argument
Gert Biesta
onvoldoende-voor-burgerschap
Het regent onvoldoendes voor Burgerschap. Wat is er aan de hand en wat is eraan te doen?
Piet van der Ploeg
Vormingsdoelen en de leeromgeving
Wat vragen vormingsdoelen van leraren en de leeromgeving?
Machiel Karels
Wat is burgerschap en wat vraagt dat van scholen?
Wat is burgerschap en wat vraagt dat van scholen?
Corine Treffers
Discussies over en redenen voor burgerschapsonderwijs
De burgerschapsopdracht onder vuur en waarom burgerschapsonderwijs nodig is
Corine Treffers
De kern van burgerschapsonderwijs
De kern van burgerschapsonderwijs
Corine Treffers
Bouwstenen van burgerschap
De bouwstenen van goed burgerschapsonderwijs
Corine Treffers
Visie burgerschap
Een visie op burgerschapsonderwijs in 5 stappen
Corine Treffers
Leerlijn burgerschap ontwikkelen
Zo ontwikkel je een sterke leerlijn voor burgerschapsonderwijs
Corine Treffers
burgerschapsactiviteiten kiezen
Zinvolle keuzes maken: welke burgerschapsactiviteiten passen bij jouw leerlijn?
Corine Treffers

Samenvatting

Pedagogische opdracht
Pedagogische opdracht basisschool - onderwijsvisies - mensbeeld
Arja Kerpel
Pedagogisch klimaat
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
Waardengedreven onderwijs
Waardengedreven onderwijs: universele waarden - waardencreatie
Arja Kerpel
Ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid - communicatie - educatief partnerschap
Arja Kerpel
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
pedagogiek en opvoedkunde
Pedagogiek en opvoedkunde
Machiel Karels

Opinie

Kinderen opvoeden
Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont
Doel van onderwijs
Luc Stevens: Neutraal onderwijs is een illusie
Machiel Karels
onderwijs en zelfkennis
Onderwijs en zelfkennis
Jan Bransen
Drie goede voornemens voor een beter contact met ouders
Drie goede voornemens voor een beter contact met ouders
Peter de Vries
Curriculum geen visie
Een curriculum is nog geen visie
Gert Biesta
Onderwijsontwikkeling
Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
René Leverink
Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd
Onderwijs te eenzijdig gericht op kennisresultaat
Alex de Bruijn

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.