Een audit is een systematisch, onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs binnen een school of organisatie. Het doel van een audit is om zicht te krijgen op sterke punten, ontwikkelpunten en kansen voor verbetering. Een audit kan zowel intern worden uitgevoerd (door collega’s binnen het bestuur of samenwerkingsverband) als extern (door onafhankelijke deskundigen).
In een onderwijscontext richt een audit zich op diverse aspecten, zoals het onderwijsproces, leerlingresultaten, pedagogisch klimaat, zorgstructuur, visie, en kwaliteitszorg. De werkwijze bestaat doorgaans uit documentanalyse, klassenbezoeken, gesprekken met betrokkenen (zoals directie, leraren, intern begeleiders en eventueel ouders of leerlingen) en het formuleren van conclusies en aanbevelingen.
Een belangrijk kenmerk van een audit is dat deze niet alleen toetst aan externe kaders, zoals het inspectiekader, maar ook recht probeert te doen aan de eigen visie en ambities van de school. Daarmee wordt een audit meer dan een controle-instrument: het wordt een middel tot gezamenlijke reflectie en schoolontwikkeling.
Ontwikkelingsgerichte audits zijn hierbij sterk in opkomst. Zij combineren een waarderende benadering met een kritische analyse, en geven scholen niet alleen een spiegel, maar ook richting aan vervolgstappen. In dit type audit wordt nadrukkelijk gezocht naar de ‘parels’ en ‘puzzels’ van een schoolteam, waarbij het eigenaarschap van de bevindingen bij het team blijft.
Een goede audit draagt bij aan een lerende organisatiecultuur, waarin kwaliteitszorg geen losstaand systeem is, maar verbonden is met visie, praktijk en professionele dialoog. Zo wordt een audit een krachtige impuls voor duurzame verbetering.
Verder kijken
Kijk ook eens bij het aanbod van een externe audit of het opleidingstraject ontwikkelingsgerichte audit.
Laatst geactualiseerd op 13 juni 2025