Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

EDI - Expliciete Directe Instructie

Dossier: alle informatie over EDI - Expliciete Directe Instructie

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een gestructureerde en doelgerichte lesmethode die gericht is op het effectief overbrengen van kennis en vaardigheden. De methode is ontwikkeld door John Hollingsworth en Silvia Ybarra en is gebaseerd op bewezen didactische principes die bijdragen aan het verbeteren van leerprestaties.

Bij EDI speelt de leerkracht een actieve rol als expert en begeleider. Het lesproces volgt een vaste structuur, waarbij elk onderdeel zorgvuldig is ontworpen om het leerdoel te ondersteunen. De les begint met het expliciet benoemen van het lesdoel en het activeren van voorkennis, zodat leerlingen een stevige basis hebben om nieuwe informatie op te bouwen. Vervolgens introduceert de leerkracht stapsgewijs nieuwe concepten en vaardigheden, met duidelijke uitleg en voorbeelden.

Een kenmerkend aspect van EDI is de begeleide inoefening, waarbij leerlingen de stof onder begeleiding toepassen. De leerkracht monitort hierbij voortdurend het begrip door middel van gerichte vragen en controles, zodat misverstanden direct kunnen worden gecorrigeerd. Na de lesafsluiting, waarin wordt geëvalueerd of het lesdoel is bereikt, volgt zelfstandige verwerking of verlengde instructie voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

EDI hecht veel waarde aan herhaling en directe feedback, waardoor leerlingen beter in staat zijn de leerstof te verankeren in hun langetermijngeheugen. De methode biedt een heldere structuur, maar laat ook ruimte voor differentiatie en maatwerk, zodat alle leerlingen optimaal kunnen profiteren van het leerproces.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 11 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is de taxonomie van Bloom?Wat is de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie
Directe Instructie - Hoe zet ik dit in?Directe Instructie - Hoe zet ik dit in?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Expliciete Directe Instructie
Expliciete Directe Instructie - Tips en technieken voor een goede les
Machiel Karels
10 mindframes
10 mindframes om leren zichtbaar te maken
Elly Bonestroo
Differentiatie basisonderwijs
Differentiëren is te leren! (PO)
Marianne Hogenhout
Differentiëren voortgezet onderwijs
Differentiëren is te leren! (VO)
Machiel Karels
Effectief rekenonderwijs
Effectief Rekenonderwijs op de basisschool
Korstiaan Karels
Teach like a Champion
Teach like a Champion - 62 technieken om leerlingen te laten excelleren
Arja Kerpel
Differentiëren is te leren
Differentiëren is te leren
Helèn de Jong
Leren zichtbaar maken
Leren zichtbaar maken - John Hattie
Arja Kerpel
Didactische werkvormen
Het didactische werkvormen boek
Arja Kerpel

Samenvatting

Eisen van EDI voor het leren van hoogbegaafden
Expliciete Directe Instructie (EDI) voor hoogbegaafde leerlingen: eisen en strategieën
Machiel Karels
Leeromgevingen
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie
Arja Kerpel
Klassenmanagement
Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel
Differentiatie
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel

Opinie

Vinger opsteken
Vinger opsteken in de klas is niet verkeerd!
Michel Verdoorn

Verdieping

Wat er niet klopt bij John Hattie
Wat klopt er niet bij John Hattie?
Dolf Janson
Sleutels effectieve les (1)
De vier sleutels voor een effectieve les - deel 1
Theo Wildeboer
Gepersonaliseerd onderwijs versus EDI
Is gepersonaliseerd onderwijs een tegenhanger van effectieve instructie?
Machiel Karels
Didaktiek van het beurten geven
Beurten geven in de klas: een krachtig didactisch middel
Sietske van der Wegen
Voorbereiden op toetsen
Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen
Karin van de Mortel
Competenties
Competenties verwerven met en zonder instructie
Robert-jan Simons
Effectief onderwijs
De negen schakels van effectief onderwijs
Jos Cöp
Directe instructiemodel
Effectieve instructie met het Directe instructiemodel
Arja Kerpel
Efficiënte differentiatie
Beter onderwijs door meer didactische efficiëntie
Michel Verdoorn
Differentiatie adaptief onderwijs
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
EDI bij afstandsonderwijs
Expliciete directe instructie bij onderwijs op afstand
Marcel Schmeier
directe instructie kleuteronderwijs
Directe instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs
Ewald Vervaet
instructie kleuters leerkracht model
Instructie voor kleuters - de leerkracht als model
Aafke Bouwman
instructie kleuters tips
Instructie voor kleuters - Tips en voorbeelden
Aafke Bouwman
Zonder lesdoel geen houvast
Zonder lesdoelen geen houvast
Theo Wildeboer
Differentiatievormen
Past convergente of divergente differentiatie beter in het VO?
redactie
De tien principes van Rosenshine
De tien principes van Rosenshine
Machiel Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.