Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Verdieping

Dossier: alle informatie over Verdieping

Bij differentiatie wordt aan de (zeer) makkelijk lerende leerlingen verrijkingsstof aangeboden. Verrijking is onder te verdelen in verdieping en verbreding. Verdieping sluit aan op de basisstof en het reguliere curriculum. Verbreding is een uitbreiding van het reguliere curriculum, bijvoorbeeld door een cursus Spaans.

Verdieping is het verkennen en onderzoeken van een ander element van het vakgebied. Dit is iets anders dan het vooruit laten werken van leerlingen, want bij dat laatste wordt het verschil met de andere leerlingen alleen maar groter. Ook loopt de leerkracht in groep 8 dan waarschijnlijk vast met de leerling, omdat hij de stof van dat jaar al doorgewerkt heeft.

Het is belangrijk dat de verdiepingsstof niet bovenop het gewone werk komt, maar dat er gecompact wordt en dat de verdieping in plaats van herhalingsstof komt. Bij het selecteren van verdiepingsstof is het belangrijk dat de leerstof uitdagend is en aansluit bij de interesses van de leerlingen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Lezen in groep 3Lezen in groep 3
 Medilex Onderwijs
Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie
Differentiatie in het VODifferentiatie in het VO
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Passend onderwijs voor begaafden
Passend onderwijs voor begaafde leerlingen
Arja Kerpel
Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden
Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden
Marleen Legemaat
Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen
Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen
Marleen Legemaat
Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong
Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong
Marleen Legemaat
Alle leerlingen bij de les
Alle leerlingen bij de les
Machiel Karels
Mijn kind heeft haast boekrecensie
Mijn kind heeft haast - Boekrecensie
Ewald Vervaet

Samenvatting

Leeromgevingen
Leeromgevingen: rol leerkracht - didactische werkvormen - differentiatie
Arja Kerpel
Differentiatie
Differentiatie - omgaan met verschillen tussen leerlingen
Arja Kerpel

Verdieping

Rekenen hoogbegaafde leerlingen
Altijd de beste in rekenen. Tot nu.
Martine Blonk - Meulenkamp
Begeleiding hoogbegaafden met ontwikkelingsstoornis
Beter begeleiden van Dubbel Bijzondere leerlingen
Eleonoor van Gerven
Hoogbegaafd zonder voorsprong
Hoogbegaafd zonder didactische voorsprong?
Lisanne van Nijnatten
Compacten en verrijken
Compacten en verrijken: Een must voor (hoog)begaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Differentiatie
Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson
Misverstanden hoogbegaafdheid
Zeven misverstanden rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Leerstof hoogbegaafden
Leerstof hoogbegaafden: moeilijk moet!
Eleonoor van Gerven
Visies op begaafdheid
Het verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid
Eleonoor van Gerven
Onderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingen
Onderwijskwaliteit, ook voor (hoog)begaafde leerlingen
Ton Mooij
Uitdagend rekenmateriaal
Uitdagend rekenmateriaal voor goede rekenaars
Machiel Karels
Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 2
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (2)
Carl D'hondt
Hindernissen leerprocessen hoogbegaafde leerlingen deel 1
Interne hindernissen in de leerprocessen van hoogbegaafde leerlingen (1)
Carl D'hondt
Dyssynchrone ontwikkeling
Dyssynchrone ontwikkeling
Carl D'hondt

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.