Schoolleider

Een schoolleider is de persoon die leiding geeft aan een school. Vroeger heette zo iemand de 'bovenmeester' en was het meestal degene die het beste les kon geven of het langst aan de school verbonden was. Die tijd is duidelijk voorbij.

Ontwikkelingen in de onderwijssector hebben de verantwoordelijkheden van schoolleiders doen toenemen. Er wordt gesproken over 'onderwijskundig leiderschap' en 'integraal schoolleiderschap'
 
Bij integraal schoolleiderschap wordt van de schoolleider verwacht dat deze verschillende managementrollen flexibel kan vervullen.
 
De afgelopen jaren hebben zich in het onderwijs belangrijke ontwikkelingen voorgedaan die de complexiteit van het werk van schoolleiders aanzienlijk hebben vergroot. Schoolleiders worden geconfronteerd met allerlei politiek-bestuurlijke, onderwijskundige, maatschappelijke en organisatorische eisen. Deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat het werk van een schoolleider complexer en de managementverantwoordelijkheden groter zijn worden.

Opleiding schoolleider

Het vak van schoolleider is dus een uitdagend beroep waarvoor een gedegen opleiding gevolgd moet worden. Vaak zijn dit deeltijdopleidingen van enkele jaren.

Gerelateerd

Educatief Leiderschap
Educatief Leiderschap
Rotterdam
Bazalt 
Herregistratie door informeel leren
Herregistratie door informeel leren
Je eigen praktijk verbeteren čn herregistreren schoolleidersregister
De lerende school 
Terugkomdag Mediation voor schoolleiders
Terugkomdag Mediation voor schoolleiders

Medilex Onderwijs 
Onderwijsverslag 2013-2014
Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider
Machiel Karels
Bovenschools leiderschap
Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten
Schoolprofilering
Schoolprofilering: profileringskracht en het Marketing Dashboard
Ronald Dulmers
Pedagogisch leiderschap
Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels
Verantwoordelijkheid leren
Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson
Werk van de leraar
De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten
Luisteren bij leiderschap
Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol
Stakeholders
Werken aan relaties met stakeholders
Henk Galenkamp
Rijnlandse besturing
Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief
Herman Kolthof
Tweetalig communiceren
Tweetalig communiceren in een lerende school
Jan Jutten
Sturen door luisteren
Luisteren om te sturen
Harry van de Pol
Werkdruk tips
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Rolvast gedrag
Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman
Pedagogisch leiderschap
Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen
Schoolleider als regisseur
De leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren
Robert-jan Simons
Ga tot de mier!
Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel
Positie schoolleider
Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren
Leiderschap tonen
Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn
Schoolleider als hitteschild
Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn
Teamontwikkeling
Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn
Lezend in Biesta
Lezend in Biesta
Harm Klifman
Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven
Dienend leiderschap
Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman

Lerende netwerken
Hoe kan een regionaal netwerk positief bijdragen aan duurzame innovatie en kwaliteitsverbetering van het voortgezet onderwijs...
Duobanen
Wat is bekend over duobanen in het onderwijs?
Professionele leergemeenschap
Wat is er bekend over de effectiviteit van samenwerking in netwerken van diverse actoren binnen het onderwijs?
Responsief leiderschap AOC
Ontwikkeling van responsief leiderschap in AOC
Individueel maatwerk vo MEGAband
Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)
HRM schoolprestaties
Human Resource Management (HRM) en schoolprestaties
Professionaliseren samenwerken po
Professionaliseren en samenwerken in het primair onderwijs
Professionele ontwikkeling leraren
Professionele ontwikkeling van leraren
Communities kennis over onderwijs
Praktische toepasbare kennis over onderwijs ontstaat in communities
Regioleren
Rollen in regioleren; de docent, het team en de toekomst
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.