Schoolklimaat

In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het is nauw verwant met de sfeer in de school. Hierbij is veiligheid een belangrijk begrip. Kinderen moeten zich op sociaal gebied veilig voelen. Ook de betrokkenheid en het meeleven van leerkrachten en ouders speelt een grote rol. Er zijn grofweg vier soorten schoolklimaten. Het eerste type is het ondersteunende klimaat, waarin sociale element het belangrijkste is. Het tweede type is het innovatieve klimaat, met veel ruimte voor initiatief, groei en stimulans. Het derde type is het klimaat waarin respect voor regels centraal staat. Er is veel aandacht voor structuur, veiligheid en uniformiteit. Het vierde type is gericht op productiviteit en efficiëntie. Een team moet zich bewust zijn van het schoolklimaat dat zij (willen) hebben, en nadenken over de eventuele schaduwkanten daarvan.

Gerelateerd

Pesten groepsaanpak
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Korte counseling
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
Autonomie counseling
Jouw oplossing is niet heilig. Maar je bent wel de deskundige vragensteller!
Dirk van der Wulp
Probleemgedrag in gradaties
Het ene gedragsprobleem is het andere niet
Kees van Overveld
Luisteren naar leerlingen
De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol
Pesten aanpakken
Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Onderwijssysteem en creativiteit
Blijven kleuren!
Rijk van Ommeren
Sociaal klimaat po
Invloed sociaal klimaat op ontwikkeling van sociale competenties in het basisonderwijs
Pedagogisch didactisch handelen
Pedagogisch-didactisch handelen en Passend Onderwijs
Relatie leerling-leraar
Leerling én leraar profiteren van goede relatie
 Onderwijs en leren
De invloed van het onderwijzen van leraren en het leren van leerlingen