Rorschachtest

De Rorschachtest is een psychologische test die in de jaren twintig van de 20ste eeuw door de Zwitserse psychiater Hermann Rorschach werd ontwikkeld.

De Rorschachtest staat ook wel bekend als de inktvlekkentest. Dit omdat de het bestaat uit tien platen met inktvlekken. Tijdens de test wordt iemand gevraagd om deze inktvlekken te interpreteren. Volgens Rorschach vertelt de interpretatie die mensen aan de inktvlekken geven iets over hun karaktereigenschappen.

Hermann Rorschach ontwikkelde zijn inktvlekkentest in eerste instantie om schizofrenie te diagnosticeren. Al snel bleek het echter ook een handig middel te zijn bij het afnemen van persoonlijkheidstesten. Vooral wanneer mensen niet graag iets van hun eigen gedachtepatronen weergeven, bleek de Rorschachtest een handige techniek te zijn om toch iets te weten te komen over hun manier van denken. Tegenwoordig wordt het nog steeds gebruikt als onderdeel van persoonlijke assessments. 

gratis online assessment onderwijs

Gerelateerd

Focus op Professie van de leraar
Focus op Professie van de leraar
Marzano
Bazalt 
Uitblinken in je vak
Uitblinken in je vak
Scholing als middel om de autonomie van leraren te versterken
De lerende school 
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties VO MBO
SBL competenties onderwijs leraar VO MBO
redactie
Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Roos van Leary -2-
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Interactiewijzer
Interactiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen
Helèn de Jong

Duobanen
Wat is bekend over duobanen in het onderwijs?
4C/ID-model
Wat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de kwaliteit van de les?
Hoogsensitiviteit herkennen
Hoe herken je hoogsensitiviteit en hoe ga je er mee om?
Integratie vluchtelingen
Welk onderwijs leidt tot werk op niveau voor hoger opgeleide vluchtelingen?
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Veranderaanpak leerKRACHT 2013 2014
Evaluatieonderzoek veranderaanpak leerKRACHT 2013-2014
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.