Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

Pestrollenmodel

Dossier: alle informatie over Pestrollenmodel

Het pestrollenmodel beschrijft pesten als een groepsfenomeen in de klas. Niet alleen de leerling die pest en de leerling die gepest wordt spelen een rol, maar alle leerlingen beïnvloeden met hun gedrag het verloop van het pestproces. Elk groepslid kan een positie innemen die het pesten versterkt, afremt of juist in stand houdt. 

Binnen het model worden zes rollen onderscheiden:

  1. De pester – neemt het initiatief om een klasgenoot te kleineren, uit te sluiten of pijn te doen. Vaak gaat het om een sociaal sterke en populaire leerling die anderen meetrekt in het pesten.
  2. De assistent – sluit zich aan bij de pester en doet actief mee, maar neemt zelden zelf het initiatief.
  3. De bekrachtiger – voert geen pesthandelingen uit, maar moedigt het pesten aan door te lachen, klappen of te juichen.
  4. Het slachtoffer – degene tegen wie het pestgedrag gericht is. Slachtoffers hebben vaak een zwakke sociale positie en weinig steun in de groep.
  5. De verdediger – komt voor het slachtoffer op. Dat kan pester-gericht zijn (de pester confronteren) of slachtoffer-gericht (steun en troost bieden, of hulp inschakelen).
  6. De omstander – is aanwezig bij het pesten, maar grijpt niet in. Omstanders kijken toe, doen alsof ze niets zien of lopen weg.

Deze zes rollen vormen samen het dynamische krachtenveld van een pestsituatie (zie Figuur 1).Leerlingen vervullen vaak niet slechts één rol. Een slachtoffer kan in een andere situatie bijvoorbeeld pester of verdediger zijn. Ook pesters kunnen soms toekijken als omstander wanneer een ander de leiding neemt. Rollen wisselen dus afhankelijk van de context, de relaties en de situatie in de klas.

Figuur 1. De zes rollen bij pestsituaties

Wil je deze infographic gratis downloaden in hoge resolutie? Schrijf je dan in voor het kennisdossier 'pesten en klasdynamiek' van de Wij-leren Academie. Er is ook een kindvriendelijke versie beschikbaar, om het onderwerp bespreekbaar te maken in de klas.

Meerdere rollen tegelijk

Leerlingen vervullen vaak niet slechts één rol. Een slachtoffer kan in een andere situatie ook pester of verdediger zijn. Evenzo kunnen pesters soms toekijken als omstander wanneer een ander de leiding neemt. Rollen wisselen dus afhankelijk van de context, de relaties en de situatie in de klas.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 11 september 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Gedragsproblemen in de klas: van signaleren naar samen handelenGedragsproblemen in de klas: van signaleren naar samen handelen
 Wij-leren Schoolontwikkeling
Angstige leerlingen in de klasAngstige leerlingen in de klas
 Medilex Onderwijs
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
Pesten en klasdynamiek: herkennen, begrijpen en effectief ingrijpenPesten en klasdynamiek: herkennen, begrijpen en effectief ingrijpen
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Leraren zijn net echte mensen
Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel
Leraren hebben meer vakantie
Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel
Meidenvenijn
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
Grip op de groep
Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel
De Ringaanpak
De Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
Korstiaan Karels
Interactiewijzer
Interactiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen
Helèn de Jong
Klassenkracht
Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel
Alles over pesten
Alles over pesten
Helèn de Jong
Pesten aanpakken
Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel
Gedragsproblemen in de klas
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel

Onderzoek

wetenschap cyberpesten
Cyberpesten bij kinderen en pubers: een meta-analyse
Jungup Lee
samenvatting en bespreking: cyberpesten bij kinderen en pubers
Samenvatting en bespreking: cyberpesten bij kinderen en pubers
Nico den Breejen

Verdieping

Pesten en klasdynamiek (1): Sociale dynamiek in de klas
Pesten en klasdynamiek (1): Sociale dynamiek in de klas
Nathalie Hoekstra
Pesten en klasdynamiek (2): De vele gezichten van pesten
Pesten en klasdynamiek (2): De vele gezichten van pesten
Nathalie Hoekstra
5 redenen waarom pesten niet stopt
Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland
Veilige school
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
No blame-methode
Pesten als familietrek? 'Zo doen we dat bij ons…'
Ivo Mijland
Groepsvorming
De groep in je greep!
Ivo Mijland
Mindfulness oefeningen
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
Pesten tips
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Cyberpesten
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen?
redactie
Positive Behavior Support
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard
Vijfsporenaanpak pesten
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
Pesterijen op school
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
Gevolgen van pesten
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
Preventie gedragsproblemen
Onderwijs en gedragsproblemen: Prioriteit voor preventie
Kees van Overveld
Sociogram
Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel
Pesten groepsaanpak
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Groepsprocessen
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
Steungroepaanpak
Steungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek.
Dirk van der Wulp
Korte counseling
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
Sociale veiligheid, wat is het
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
Stille kinderen oorzaken
Als je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag.
Anton Horeweg
Klassenfeestjes, manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Klassenfeestjes, een feestelijke manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Laura Batstra
Tips gouden weken
15 tips voor de gouden weken
Machiel Karels
Groepsprocessen - overzichtsartikel
Groepsprocessen: samen sterk voor een positief leerklimaat
Marleen Legemaat
Sociogram-overzichtsartikel
Het sociogram: sleutel tot inzicht in groepsdynamiek
Marleen Legemaat
Storming fase
Hoe beïnvloed je de storming-fase in groepsprocessen?
Machiel Karels
Norming fase
De norming-fase: van spanning naar stabiliteit in de klas
Machiel Karels

Samenvatting

Pedagogisch klimaat
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.