Kijk ook eens bij ons begeleidingsaanbod voor schoolontwikkeling!

Pestprotocol

Dossier: alle informatie over Pestprotocol

Een pestprotocol (ook wel anti-pestprotocol) is een document waarin staat welke procedure de school doorloopt als er sprake is van pesten. Er is sprake van pesten wanneer één of meer leerlingen bij herhaling een klasgenoot psychisch of fysiek mishandelen. Dit kan variëren van verbaal en fysiek geweld tot digitaal pesten via sociale media.

Bij het aanpakken van pesten is het belangrijk om alle betrokkenen erbij te betrekken. Dit zijn:

  • De pester.
  • Het gepeste kind.
  • De zwijgende middengroep, die het pesten ziet maar niet ingrijpt.
  • De leerkracht, die verantwoordelijk is voor de sociale veiligheid.
  • De ouders, die zowel de pester als het slachtoffer kunnen ondersteunen.

Scholen zijn verplicht om een anti-pestprotocol op te stellen. Dit document moet niet alleen beschrijven welke stappen de school zet bij pestgedrag, maar ook wie het aanspreekpunt is bij incidenten. Daarnaast moet het protocol aansluiten bij bredere initiatieven rondom veiligheid binnen de school.

Het is goed om als school te checken of het pestprotocol voldoende aandacht besteedt aan alle vijf betrokken partijen. Effectieve anti-pestprogramma’s richten zich niet alleen op het bestraffen van de pester, maar ook op het versterken van de sociale cohesie en het aanmoedigen van een positieve groepscultuur.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 28 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Preventie van gedragsproblemen: wat is de basis van je aanpak?Preventie van gedragsproblemen: wat is de basis van je aanpak?
 Wij-leren.nl Academie
Preventie van pesten: bouwen aan gezonde klasdynamiekPreventie van pesten: bouwen aan gezonde klasdynamiek
 Wij-leren Schoolontwikkeling
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie
10-daagse opleiding intern begeleider als kwaliteitscoördinator10-daagse opleiding intern begeleider als kwaliteitscoördinator
 Medilex Onderwijs

Boeken

Meidenvenijn
Meidenvenijn in het basisonderwijs - Preventie en aanpak
Arja Kerpel
Grip op de groep
Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel
Alles over pesten
Alles over pesten
Helèn de Jong
Pesten aanpakken
Pesten aanpakken - lessenserie voor de basisschool
Arja Kerpel
Gedragsproblemen in de klas
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Groepsdynamiek
Groepsdynamiek in het onderwijs
Machiel Karels

Onderzoek

wetenschap cyberpesten
Cyberpesten bij kinderen en pubers: een meta-analyse
Jungup Lee

Verdieping

5 redenen waarom pesten niet stopt
Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland
Visualiseren van werkprocessen in stroomschema's
Processen zijn cool: werken met stroomschema's
Theo Wildeboer
Veilige school
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
No blame-methode
Pesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…”
Ivo Mijland
Groepsvorming
De groep in je greep!
Ivo Mijland
Pesten tips
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Vijfsporenaanpak pesten
De vijfsporenaanpak bij pesten
Bob van der Meer
Pesterijen op school
Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels
Gevolgen van pesten
Pesten op school - gevolgen en aanpak
Machiel Karels
Sociogram
Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel
Pesten groepsaanpak
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Kees van Overveld
Groepsprocessen
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
Steungroepaanpak
Steungroepaanpak van pesten. Toeschouwers en pesters in gesprek.
Dirk van der Wulp
Korte counseling
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
Probleemgedrag in gradaties
Het ene gedragsprobleem is het andere niet
Kees van Overveld
Sociale veiligheid, wat is het
Waar het bij sociale veiligheid écht om draait -1-
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid - omgaan met angst en boosheid
Sociale veiligheid - over (dis)functionele angst en boosheid -2-
Henk Galenkamp
Sociale veiligheid consequent betrouwbaar toegankelijk polyvaaltheorie
Sociale Veiligheid: wat we voor leerlingen kunnen betekenen -3-
Henk Galenkamp
Klassenfeestjes, manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Klassenfeestjes, een feestelijke manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Laura Batstra
Groepsprocessen - overzichtsartikel
Groepsprocessen: samen sterk voor een positief leerklimaat
Marleen Legemaat
Pesten en klasdynamiek (1): Sociale dynamiek in de klas
Pesten en klasdynamiek (1): Sociale dynamiek in de klas
Nathalie Hoekstra
Pesten en klasdynamiek (2): De vele gezichten van pesten
Pesten en klasdynamiek (2): De vele gezichten van pesten
Nathalie Hoekstra
Pesten en klasdynamiek (3): Het slachtoffer in beeld
Pesten en klasdynamiek (3): Het slachtoffer in beeld
Nathalie Hoekstra
Samenvatting en bespreking: cyberpesten bij kinderen en pubers
Samenvatting en bespreking: cyberpesten bij kinderen en pubers
Nico den Breejen
Pesten en klasdynamiek (4): De pester onder de loep
Pesten en klasdynamiek (4): De pester onder de loep
Nathalie Hoekstra

Samenvatting

Pedagogisch klimaat
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.