Motorische ontwikkeling

De motorische ontwikkeling is één van de basale ontwikkelingsgebieden. De ontwikkeling bestaat uit:

  • De motorische ontwikkeling
  • De sociaal-emotionele ontwikkeling
  • De cognitieve ontwikkeling
  • De morele ontwikkeling.

De motorische ontwikkeling is het proces waarbij een kind zijn spieren leert beheersen en gebruiken. De motoriek is onder te verdelen in twee soorten, maar deze zijn wel nauw met elkaar verbonden:

  • De grove motoriek. Dit gaat om het bewegen en coördineren van het hele lichaam. Voorbeelden van de grove motoriek zijn lopen, huppelen en het schieten van een bal.
  • De fijne motoriek. Dit gaat vooral over de handen. Voorbeelden van de fijne motoriek zijn schrijven en knippen.

Deze ontwikkeling verloopt bij gezonde kinderen volgens een vast patroon en een vaste volgorde, waarbij kinderen verschillende mijlpalen langslopen voor een goede motorische ontwikkeling. bijvoorbeeld kruipen. Wel kan het tijdstip van het behalen van deze mijlpalen bij elk kind verschillend zijn.

De meeste motorische vaardigheden worden aangeleerd door te spelen.

Heel kleine kinderen bewegen ongericht. Als ze iets groter zijn, gaan ze gerichter bewegen, maar dan beweegt hun hele lichaam nog mee. Bij het opgroeien worden de bewegingen steeds stabieler en beter gecoördineerd.

Soms gaat de ontwikkeling niet vanzelf en ontstaan motorische ontwikkelingsproblemen. Gevolgen hiervna zijn onder andere:

  • Een lager zelfbeeld
  • Minder deelnemen aan sociale activiteiten
  • Emotionele problemen, angststoornissen en depressies

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan een goede fysieke en motorische ontwikkeling. Uit onderzoek is gebleken dat een gebrek hieraan een negatieve invloed heeft op de schoolprestaties. Geef tijdens de hele schoolperiode bewust ruimte voor het bewegen van de kinderen.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 2 december 2023

Gerelateerd

Lesprogramma
Probeer gratis de Leerlijn Lezen en Schrijven
Probeer gratis de Leerlijn Lezen en Schrijven
Complete leesmethodiek voor begrijpend- en voortgezet technisch lezen
De Schoolschrijver 
E-learning module
Zone van naaste ontwikkeling
Zone van naaste ontwikkeling
Gratis module over het oudere kind
Wij-leren.nl Academie 
Cursus
Autismecoach in het vo
Autismecoach in het vo
'Coachen en begeleiden van leerlingen met autisme, hun leraren én ouders
Medilex Onderwijs 
Passend Onderwijs
Meer inzicht in gedrag leerling met Aurecool.
Meer inzicht in gedrag leerling met Aurecool.
Aurecool ondersteunt jou bij begrijpen en bevorderen van de soc-emo ontwikkeling van elke leerling.
Aurecool 
Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie 
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!Samenwerkend leren bij gym
Bewegingsonderwijs: Samenwerkend leren in de praktijk
Maarten Massink
Springen en rennen
Springen en rennen, jezelf leren kennen
Maarten Massink
Morele groei Levinas (1)
Morele groei vanuit het kind zelf -1-
Hilde van Rossen
Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)
Beoordeling LVS-toetsen Hoofdrekenen en overige specifieke vaardigheden (7)
Corine Treffers
Bewegend Leren
Ontwikkeling en wetenschap achter Bewegend Leren
Hessel Haan
Bewegend Leren
Ontwikkeling en wetenschap achter Bewegend Leren
Hessel Haan
Ik snap het wel, maar niet zo snel…
Ik snap het wel, maar niet zo snel…- Tips bij lage verwerkingssnelheid
Arja Kerpel
Ontwikkeling jonge kind
Naar school - Psychologie van 3 tot 8 jaar
Arja Kerpel
Aan de slag met handschriftonderwijs
Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat
Fijn!
Fijn!
Lianne Jongsma

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
redactie
Bestaat het menselijk kwaad? Klaas Rozemond
Bestaat het menselijk kwaad? Klaas Rozemond
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



bewegend leren
bewegingsonderwijs
cognitieve ontwikkeling
dysgrafie
gym
morele ontwikkeling
motorische ontwikkeling
ontwikkelingsgebieden
sociaal-emotionele ontwikkeling

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest