Montessori-onderwijs

Het Montessori-onderwijs hoort bij het traditionele vernieuwingsonderwijs. Het gaat ervan uit dat het kind een natuurlijke en noodzakelijke drang heeft om zichzelf te ontwikkelen. Het is een onderwijsconcept voor de voorschool, basisschool en het voortgezet onderwijs.

Kinderen werken met Montessorimateriaal, dat wil zeggen: materiaal waarbij het kind spelenderwijs leert. Aan het begin van de dag kiezen kinderen het materiaal waar ze individueel of in groepjes mee werken. De groepen zijn heterogeen, dat wil zeggen: leerlingen van drie leerjaren zitten bij elkaar in de klas. De leerkracht observeert systematisch om te kijken wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn.

De grondlegger van dit concept is de Italiaanse arts en pedagoog Maria Montessori (1870 – 1952). Het motto van het Montessori-onderwijs is: Help mij het zelf te doen. Het zelfstandig leren en werken staat centraal. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 april 2022

Gerelateerd

Webinar
Burgerschap: noodzaak of hype?
Burgerschap: noodzaak of hype?
In gesprek met Jan Bransen - gratis toegang
Wij-leren.nl Academie 
Montessori onderwijs methode
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een
Vakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er?
Rens Gresnigt
Vakintegratie, didactische aanpak-twee
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt
Vakintegratie en leerkracht competenties
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt
Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (1)
Hilde van Rossen
Gevoelige periodes - integratie leerwinsten
Gevoelige periodes en hoogbegaafdheid (2)
Hilde van Rossen
Visie en beleid op onderwijs aan jonge kinderen
Visie & Beleid op onderwijs aan jonge kinderen.
Bertine van den Oever
Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Optimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Ton Mooij
Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat
Preventie van schoolproblemen (1) - Reguliere onderwijsorganisatie en schoolproblemen
Ton Mooij
Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs
Preventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs
Ton Mooij
Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat
Kiezen voor het jonge kind
Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma
Meesterlijk kleuteronderwijs voor juffen en meesters
Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

[extra-breed-algemeen-kolom2]



bijzonder onderwijs
dalton-onderwijs
freinet onderwijs
jenaplan-onderwijs
montessori-onderwijs
traditioneel vernieuwingsonderwijs
vrijeschoolonderwijs
vrijheid van onderwijs

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest