Meervoudige intelligenties

De meervoudige intelligenties van Gardner zijn de verschillende manieren waarop je intelligent kan zijn.

Er zijn acht manieren:

• verbaal/linguïstische intelligentie, dat wil zeggen dat je intelligent bent met taal.
 logisch/mathematische intelligentie, dat wil zeggen dat je intelligent bent met rekenen.
• visueel/ruimtelijke intelligentie, dat wil zeggen dat je intelligent bent met zien.
• muzikaal/ritmische intelligentie, dat wil zeggen dat je intelligent bent met muziek.
• lichamelijke/kinesthetische intelligentie, dat wil zeggen dat je intelligent bent met bewegen.
• interpersoonlijke intelligentie, dat wil zeggen dat je intelligent bent met betrekking tot mensen.
• intrapersoonlijke intelligentie,  dat wil zeggen dat je intelligent bent met betrekking tot jezelf.
 natuurgerichte intelligentie, dat wil zeggen dat je intelligent bent met betrekking tot de natuur.

Binnen het onderwijs worden de meervoudige intelligenties ingezet om adaptief onderwijs vorm te geven en om meer te differentiëren.

Er is internationaal kritiek geleverd op de theorie van Gardner.
 



Gerelateerd

Hoe kinderen leren
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen - leerstijlen
Arja Kerpel
Ontdekkend leren
Ontdekkend leren: uitleg - kenmerken - stappenplan
Arja Kerpel
De lerende school
De vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs
Jan Jutten
Piaget: objectpermanentie
Jean Piaget: Objectpermanentie en ontwikkeling van de intelligentie
Ewald Vervaet
OPP en IQ
Waarom een ontwikkelingsperspectief meer is dan IQ en leerrendement
NoŽlle Pameijer
Visies op begaafdheid
Het verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid
Eleonoor van Gerven