Leiderschapsstijl

De leiderschapsstijl is de stijl van leidinggeven. Het leiderschap moet in de eerste plaats gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt door het begeleiden van de leerkrachten. Een leiderschapsstijl is persoonsgebonden, maar het is ook een bewuste keus. Er zijn drie klassieke leiderschapsstijlen:

  • De directieve of autoritaire leider. Deze leider weet goed wat hij wil en hij verwacht van de leerkrachten dat zij die uitvoeren. Er is weinig inbreng voor de leerkracht zelf.
  • De laissez-faire leider. Deze leider kijkt toe en heeft groot vertrouwen in de vermogens van de leerkrachten.
  • De democratische leider. Deze leider overlegt met zijn team en probeert zo de goede kant op te leiden. Hij heeft zelf wel een duidelijke visie, maar is zich ervan bewust dat de leerkracht het in de klas moet doen.

Naast deze drie stijlen is er tegenwoordig ook de coachende stijl. De leider staat dan naast de medewerkers en gaat uit van hun professionaliteit. Door coaching probeert de leider de kwaliteiten van de leerkrachten te laten ontplooien.
 

Gerelateerd

Schoolorganisatie
Schoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap
Arja Kerpel
Onderwijs- en schoolontwikkeling
Onderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren
Arja Kerpel
Onderwijsverslag 2013-2014
Onderwijsverslag 2013/2014: cruciale rol schoolleider
Machiel Karels
Diversiteit in besturen
Meervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen
Harm Klifman
Varianten bestuur en toezicht
Varianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht
Harm Klifman
Governance & opbrengst 2
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2-
Harm Klifman
Bezoek raad van toezicht
Aandachtspunten bezoek raad van toezicht
Harm Klifman
Bovenschools leiderschap
Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie
Jan Jutten
Teamleren
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
Verantwoordelijkheid geven
Verantwoordelijkheid is geven en nemen. Maar wat als taken blijven liggen?
Henk Galenkamp
Leidinggeven autonomie
Leidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen?
Henk Galenkamp
Verantwoordelijkheid leren
Verantwoord verantwoordelijk leren zijn
Dolf Janson
Werk van de leraar
De leraar en de hartchirurg
Jan Jutten
Leiderschap tonen
Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn
Schoolleider als hitteschild
Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn
Onderwijssysteem en creativiteit
Blijven kleuren!
Rijk van Ommeren
Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik
Visie en kernwaarden
Maak visie tastbaar met kernwaarden!
Alex de Bruijn
Educational governance
Het ongemak van autonomie, onderwijsbeleid tussen vrijheid en verantwoording
Functioneren besturen po
Functioneren van besturen in het primair onderwijs
Gemeenten schoolbesturen
De rol van gemeenten en schoolbesturen bij VVE
Perspectieven kwaliteit
Perspectieven op kwaliteit van onderwijs
Kwaliteitszorg innovatie
Kwaliteitszorg, innovatie en schoolontwikkeling – review
Beleidvoerend vermogen basisscholen
Beleidvoerend vermogen van basisscholen
Leernetwerken po
Leernetwerken en verbeternetwerken in het basisonderwijs
Beleid zwakpresterende school po
Beleidscontext van zwakpresterende basisscholen
Gemeentelijke beleid
Gemeentelijke beleid voor onderwijs
Onderwijskansenbeleid
Onderwijskansen bekeken: de stand van zaken in het onderwijskansenbeleid