Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Leerstrategie

Dossier: alle informatie over Leerstrategie

Een leerstrategie is een bewuste aanpak die een leerling gebruikt om nieuwe kennis en vaardigheden effectief te verwerven, te verwerken en te onthouden. Het kiezen van de juiste strategie helpt bij het verbeteren van de leerprestaties en stimuleert metacognitie, waarbij leerlingen nadenken over hun eigen leerproces.

Er zijn verschillende leerstrategieën, waaronder herhaling, samenvatten, het maken van mindmaps en het toepassen van scaffolding. Ook strategieën zoals zelftoetsing en spreiding van leerstof over langere tijd zijn effectief gebleken. Door deze methoden toe te passen, kunnen leerlingen hun begrip en retentie van informatie verbeteren.

Een belangrijk onderscheid wordt gemaakt tussen oppervlakkige en diepe leerstrategieën. Bij oppervlakkig leren ligt de nadruk op het memoriseren van feiten, terwijl diepe leerstrategieën zich richten op het begrijpen en toepassen van kennis in nieuwe situaties. Formatief toetsen kan leerlingen helpen om hun leerstrategieën te evalueren en aan te passen.

Docenten kunnen leerlingen ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën door expliciete instructie en het aanbieden van variatie in didactische werkvormen. Dit helpt leerlingen om zelfstandiger en doelgerichter te leren.

Het gebruik van passende leerstrategieën is cruciaal voor succes in zowel het basis- en voortgezet onderwijs als in het hoger onderwijs. Door bewustwording en training kunnen leerlingen hun leervermogen optimaliseren en beter voorbereid zijn op hun verdere studie en loopbaan.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is begaafdheid?Wat is begaafdheid?
 Wij-leren.nl Academie
Serie webinars over actuele onderwijskundige thema'sSerie webinars over actuele onderwijskundige thema's
 Wij-leren.online Academie
ADHD bij meisjesADHD bij meisjes
 Medilex Onderwijs

Boeken

10 mindframes
10 mindframes om leren zichtbaar te maken
Elly Bonestroo
Zelfregulerend leren
Zelfregulerend leren - Effectiever leren met leerstrategieën
Arja Kerpel
Formatieve assessment
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk
Arja Kerpel
Handboek leren leren
Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel
Onderpresteren
Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel
Misdiagnose van hoogbegaafden
Misdiagnose van hoogbegaafden
Arja Kerpel

Samenvatting

Draagt het aanleren van leesstrategieën bij aan de prestaties van leerlingen in vaklessen zoals biologie en geschiedenis?
redactie

Opinie

AI docenten lerenden
Hoe AI lerenden en docenten in staat stelt hun werk beter te doen
Wilfred Rubens

Verdieping

Wat er niet klopt bij John Hattie
Wat klopt er niet bij John Hattie?
Dolf Janson
Leerbevorderende feedback
Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman
Faalangst begeleiden
We moeten af van het idee dat faalangst iets abnormaals is!
Ivo Mijland
Buitenschools leren
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
Complimenten en belonen
Werkt Schoolwide Positive Behaviour Support op VO scholen?
Marjoke Hinnen
Examenvrees
Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp!
Ivo Mijland
Manier van leren moet kloppen
De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson
Flexibel puberbrein
Flexibel Puberbrein
Yvonne van Sark
Top down denken
Top-down denken in onderwijs en opvoeding
Lisanne van Nijnatten
Misverstanden hoogbegaafdheid
Zeven misverstanden rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Acht dimensies
Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons
Lerend werken
Lerend werken: tautologie of uitdaging?
Robert-jan Simons
Visies op begaafdheid
Het verschil mag er wezen - Twee visies over begaafdheid
Eleonoor van Gerven
Leeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?
Lerende leeshulp
Karin van de Mortel
Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?
Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?
Theo de Keulenaar
Het overschatte hoofd
Het overschatte hoofd
Jellie de Jong
Denken we lerend of leren we denkend?
Intelligentieontwikkeling is 'al denkende' leren
Theo de Keulenaar
Aandacht in het onderwijs voor intuïtief denken en leren
Intuïtief denken: betrouwbaar of valkuil?
Theo de Keulenaar
Pleidooi voor meer aandacht voor intuïief en rationeel denken
We denken intuïtief en vertrouwen op ons gevoel
Theo de Keulenaar

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.