Groepsgrootte

De groepsgrootte is het aantal kinderen in een groep. Dit verschilt per leeftijdscategorie; op peuterspeelzalen zijn andere groepsgroottes wenselijk dan in het voortgezet onderwijs. Een klas in het speciaal basisonderwijs (SBO) telt minder leerlingen dan een klas in het reguliere basisonderwijs. In tegenstelling tot wat velen denken, is er in het basisonderwijs geen maximale groepsgrootte vastgesteld. Een basisschool mag dit zelf bepalen, al is overleg met de medezeggenschapsraad hierbij verplicht. Wel is het verplicht dat er per leerling 3,5 m² vloeroppervlak beschikbaar moet zijn. Dit geldt niet per lokaal, maar voor de totale oppervlakte van de hele school gedeeld door het aantal leerlingen. 
 

Gerelateerd

Hoe blijf je een goede leraar?
Hoe blijf je een goede leraar?
Aad van der Drift en Hans Kok: Hoe zet jij jezelf in je kracht?
Eduseries 
Leren Zichtbaar Maken
Leren Zichtbaar Maken
John Hattie
Bazalt 
Differentiatie adaptief onderwijs
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
Kleine scholen
Hoe een kleine school kan overleven
Martie de Pater
Toezicht onderwijskwaliteit
Toezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld
Harm Klifman

Orde en aandacht
Hoe krijg je als docent de aandacht van 9- tot en met 12-jarigen terug na een intermezzo tijdens een plenaire instructie?
Klasinrichting
Is de klasinrichting van invloed op leerprestaties?
Vakspecialisatie
Wat zijn de ervaringen met vakspecialisatie en wat zijn de effecten?
Sturen kwaliteit po
Ongemak van Autonomie: Sturen van onderwijskwaliteit in het primair onderwijs
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Klassenmanagement
Effectieve klassenmanagementstrategieŽn in de onderwijspraktijk
Pedagogisch didactisch handelen
Pedagogisch-didactisch handelen en Passend Onderwijs
Educational governance
Het ongemak van autonomie, onderwijsbeleid tussen vrijheid en verantwoording
Kwaliteitsbeleid
Educational governance: strategie, ontwikkeling en effecten
Onderwijskwaliteit po 2009 2012
Onderwijskwaliteit in het basisonderwijs in de periode 2009-2012
Schoolgrootte
Effecten van schoolgrootte op de schoolorganisatie, de kwaliteit van het onderwijsproces en de leerprestaties
Functioneren besturen po
Functioneren van besturen in het primair onderwijs
Streven naar kwaliteit po
Het streven naar kwaliteit in scholen voor primair onderwijs
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.