Genderstereotypering

Wat is genderstereotypering?

Genderstereotypering staat voor uitingen, teksten of reclame waarin duidelijk gefocust wordt op een stereotype rolverdeling tussen man en vrouw.

In geval van reclame spreekt men van gendermarketing. Genderstereotypering in reclame wordt vaak ingezet omdat het voor veel mensen snel herkenbaar is. In korte tijd kan een duidelijk beeld worden gevormd waarin de gemiddelde kijker zich herkent, maar dat geen recht doet aan de diversiteit van de werkelijkheid.

Binnen het onderwijs kan ook sprake zijn van genderstereotypering als leerkrachten bij bepaalde vakken hogere verwachtingen hebben van jongens of juist van meisjes, of als keuzes voor bepaalde vakken of beroepen gezien worden als 'typisch' voor jongens of 'typisch' voor meisjes.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 5 augustus 2022

Gerelateerd

Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels
Zeven tips anti discriminatie
Hoe pak je discriminatie effectief aan?
redactie

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

[extra-breed-algemeen-kolom2]



genderstereotypering
pygmalio effect

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest