Genderstereotypering

Genderstereotypering staat voor uitingen, teksten of reclame waarin duidelijk gefocust wordt op een stereotype rolverdeling tussen man en vrouw.

In geval van reclame spreekt men van gendermarketing. Genderstereotypering in reclame wordt vaak ingezet omdat het voor veel mensen snel herkenbaar is. In korte tijd kan een duidelijk beeld worden gevormd waarin de gemiddelde kijker zich herkent, maar dat geen recht doet aan de diversiteit van de werkelijkheid.

Binnen het onderwijs kan ook sprake zijn van genderstereotypering als leerkrachten bij bepaalde vakken hogere verwachtingen hebben van jongens of juist van meisjes, of als keuzes voor bepaalde vakken of beroepen gezien worden als 'typisch' voor jongens of 'typisch' voor meisjes.

 

Gerelateerd

Gedragsproblemen
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen
Machiel Karels

Genderstereotypering
Genderstereotypering in het onderwijs en de invloed daarvan
Groepssamenstelling
Groepssamenstelling volgens de groepsfasen van Tuckman
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.