Gamification

Gamification is het toevoegen van spelelementen aan een niet-spel situatie om gedrag positief te beïnvloeden. Bijvoorbeeld: bij het aanleren van de tafels worden stickers geplakt voor degenen die ze kennen.

Door spelelementen toe te voegen wordt de intrinsieke motivatie voor bepaald gedrag gestimuleerd.

Gamification en serious games worden soms met elkaar verward. Het belangrijkste verschil is dat een serious game een volledig spel is van een nagebootste werkelijkheid. Bij gamification worden spelelementen toegevoegd aan een bestaande werkelijkheid.
 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 4 augustus 2022

Gerelateerd

Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs.
Machiel Karels
Motivatie
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
Drijfveren voor leren
Vier inzichten over drijfveren voor leren
Wilfred Rubens
De lerende mens
De lerende mens
Arja Kerpel

Wij-leren.nl Academie

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Gamification en leren: Tjipcast 004
Gamification en leren: Tjipcast 004
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]



extrinsieke motivatie
gameverslaving
intrinsieke motivatie

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest