Faalangst

Faalangst is de angst dat je niet kunt voldoen aan de verwachtingen van jezelf of van een ander.

Faalangst kan op verschillende terreinen voorkomen: op cognitief gebied, sociaal gebied of motorisch gebied.

Bij een extreme vorm van faalangst is er sprake van een angststoornis.

De oorzaak van de faalangst kan realistisch of irrealistisch zijn. Een realistische oorzaak is bijvoorbeeld als de leerling veel negatieve ervaringen heeft. Irrealistische faalangst is overmatige bezorgdheid, die niet in verhouding staat met de kans op mislukken.

Een sterke druk om te presteren kan zorgen voor faalangst. Faalangst kan versterkt worden als de leerkracht de nadruk legt op de fouten, in plaats van op de positieve aspecten. 

Gerelateerd

Misverstanden hoogbegaafdheid
Zeven misverstanden rond hoogbegaafdheid
Arja Kerpel
Examenvrees
Eindexamenvrees: Een mislukking is nog geen ramp!
Ivo Mijland
Gedragsproblemen in de klas
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
Ontwikkeling peuter
Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn
Sieneke Goorhuis

Met welke didactische strategieŰn kunnen docenten de motivatie en leergierigheid bij mbo-studenten positief be´nvloeden?
Intrinsieke motivatie
Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken
Studiemotivatie VWO plus
Studiemotivatie hoogbegaafde leerlingen in VWO-plus
Falen en succes
Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te be´nvloeden?
Motivationele differentiatie
Invloed van cognitieve en motivationele differentiatie bij hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen
Invloed leeromgeving vo
Invloed van leeromgeving op motivatie, zelfregulering en prestaties van potentieel excellente studenten
Motivatie onderwijs in groepen
Motivatie bij onderwijs in groepen in beroepsonderwijs
Prestaties en etniciteit
Motivatie bij verschillende prestatieniveaus en sociale en etnische achtergrond
Toetsing en motivatie
Invloed van toetsing op motivatie: effecten en mechanismen in verschillende contexten
Motivatie leerlingen
Motivatie van leerlingen, zelfregulering en prestaties vanaf het begin van het secundair onderwijs
Motivatie zelfregulering studenten
Ontwikkelingspatronen van motivatie, zelfregulering en prestaties van studenten
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]
Proefperiode Rekentuin

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.