Dyslexieverklaring

Dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is een verklaring die aantoont dat de leerling dyslexie heeft. Alleen psychologen of orthopedagogen die speciaal daarvoor opgeleid zijn mogen een dyslexieverklaring geven. Kinderen kunnen vanaf groep vier een dyslexieverklaring krijgen. Met een dyslexieverklaring heeft de school formeel meer ruimte om rekening te houden met de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:

  • De leerling kan extra tijd krijgen bij toetsen.
  • De leerling krijgt extra mogelijkheden bij luistertoetsen, bijvoorbeeld een DaisySpeler.
  • De leerling mag uitvergrootte proefwerken maken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
  • De leerling mag toetsen op de computer maken met de spellingscontrole.
     

Gerelateerd

Dyslexie kenmerken
Dyslexie - kenmerken - tips aanpak
Arja Kerpel
Begeleiding dyslexie
Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek
Dyslexie behandeling
Behandeling van dyslexie met de FL methode
Anna Bosman
Dyslexie en depressie
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
Lettertype Dyslexie
Positieve ervaringen met het lettertype ‘Dyslexie’: Een placebo effect?
Anna Bosman
Eindexamen en dyslexie
Eindexamen doen met dyslexie in 2015. Een verhaal uit de praktijk.
Terry van de Beek
Dyslexie tips
Dyslexie - tips voor de leerkracht
Anton Horeweg
Tijdig signaleren
Dyslexie tijdig signaleren - Het komt vanzelf wel?
Terry van de Beek
Gave van dyslexie
De gave van dyslexie
Arja Kerpel
Ontwikkelingsdyslexie
Ontwikkelingsdyslexie: Maken wij kinderen dyslectisch?
Ewald Vervaet
Dyslexieverklaring terecht?
Heeft èlke dyslecticus dyslexie?
Teije de Vos

GAS methodiek
GAS geven: doelgericht werken aan taal en lezen in Passend Onderwijs
Leesvaardigheid zaakvakken
Verbetering leesvaardigheid voor zaakvakken
Begrijpend lezen po
Ontwikkeling van begrijpend lezen in het basisonderwijs
Woordenschat leesbegrip
Rol van de woordenschat bij de ontwikkeling van begrijpend lezen
Mentale voorstellingen
Leren lezen met mentale voorstellingen
Beginnende geletterdheid
Leergedrag kleuters legt belangrijke basis voor het leren lezen
Toetsvormen
Reviewstudie: verbinding tussen leerdoelen, instructie en toetsen in taalonderwijs
Interventies dyslexie
Interventies bij leesproblemen en dyslexie: wat werkt?
Leesprestaties groep 6 po 2011
Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs – PIRLS 2011
Leesvaardigheid praktijkonderwijs
Technische leesvaardigheid in het Praktijkonderwijs – OnderwijsBewijs
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.