Dyscalculie

Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en ruimtelijk inzicht.

Bij dyscalculie is er sprake van een hardnekkig probleem, waarbij zelfs met veel oefenen de stof nog niet beheerst wordt.

Er zijn drie vormen van dyscalculie. Bij de eerste vorm heeft het kind problemen met het lezen en opschrijven van de getallen. Bij de tweede vorm plaatst het kind getallen op een verkeerde plek. Bij de derde vorm beheerst het kind de rekenregels niet (meer).

Kinderen met dyscalculie hebben vaak ook een slecht geheugen en moeite met klokkijken. Dyscalculie komt bij 2% van de kinderen voor. De diagnose mag alleen gesteld worden door een arts, gezondheidspsycholoog of een orthopedagoog die opgenomen is in het BIG-register.

Dyscalculie is nauw verwant met dyslexie.



Gerelateerd

Dyscalculie kenmerken
Dyscalculie: kenmerken - tips aanpak rekenproblemen
Arja Kerpel
Voorkomen van rekenproblemen
Voorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie
Korstiaan Karels
Rekenproces in de rekenles
Het rekenproces in de rekenles - protocol ERWD
Korstiaan Karels
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen
Korstiaan Karels
Singapore rekenen
Singapore Rekenen - Rekenwonders
Korstiaan Karels
Toetsen en hulp(middelen)
Toetsen met of zonder hulp(middelen)?
Teije de Vos
Opbrengstgericht werken en rekenproblemen
Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen
Dolf Janson
Leren klokkijken
Klokkijken is complexer dan je zou denken
Dolf Janson
Schatten en rekenen
Een schatter kan niet zonder redeneren
Dolf Janson
Leerlijn rekenen
Leerlijn rekenen - Wie kan delen, kan vermenigvuldigen
Martie de Pater
Tafels leren
Leren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren!
Martie de Pater