Dienend leiderschap

Een dienende leider stelt zichzelf niet boven zijn of haar werknemers. In plaats daarvan stelt hij of zij het belang van de medewerkers gelijk aan de eigen belangen. Niet omdat hij of zij geen waarde hecht aan het bereiken van de eigen doelen. Integendeel. Door medewerkers te helpen om het meest uit zichzelf te halen, wordt het juist gemakkelijker om die doelen te behalen. De belangrijkste taak van een dienende leider is het stimuleren, ondersteunen en faciliteren van zijn of haar medewerkers.

Hoewel ook oude Griekse filosofen al spraken over leiders die de belangen van hun onderdanen voorop stelden, was het de Amerikaanse wetenschapper Robert Greenleaf die de term ‘dienend leiderschap’ introduceerde. In zijn essay ‘The servant as leader’ uit 1970 besprak hij hoe goed leiderschap gekarakteriseerd werd door het antwoord op één centrale vraag: “worden de onderdanen beter van mijn leiderschap?”. Oftewel, vertaald naar leiderschap binnen organisaties: hebben medewerkers baat bij mijn leiderschapsstijl en stimuleer ik hen om op hun best te functioneren? 

Gerelateerd

Herregistratie door informeel leren
Herregistratie door informeel leren
Je eigen praktijk verbeteren čn herregistreren schoolleidersregister
De lerende school 
Educatief Leiderschap
Educatief Leiderschap
Rotterdam
Bazalt 
Overtuigend leiderschap
Overtuigend leiderschap
Werken aan uw persoonlijke overtuigingskracht
Medilex Onderwijs 
Schoolorganisatie
Schoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap
Arja Kerpel
Bouwstenen verandercapaciteit
MBO-docenten die samen blijven leren, gaan beter met verandering om
Annemieke van Nifterik
Luisterend bestuur
Ondersteuning schoolleiders door bestuurders essentieel voor onderwijskwaliteit
Annemieke van Nifterik
Onderwijs- en schoolontwikkeling
Onderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren
Arja Kerpel
Pedagogisch leiderschap
Luc Stevens over pedagogisch leiderschap
Machiel Karels
Onderwijskundig leiderschap
Zes uitgangspunten voor onderwijskundig leiderschap
Menno van Hasselt
Leidinggeven autonomie
Leidinggeven vanuit angst of vanuit autonomie. Wat kun jij bijdragen?
Henk Galenkamp
Bovenschools leiderschap
Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten
Luisteren bij leiderschap
Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol
Sturen door luisteren
Luisteren om te sturen
Harry van de Pol
Schoolleider als regisseur
De leidinggevende in het onderwijs als regisseur: leiding geven aan leren
Robert-jan Simons
Effectief leiderschap
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel
Ga tot de mier!
Ga tot de mier! - Een mierenparabel met lessen voor mensenorganisaties
Arja Kerpel
Leiderschap tonen
Toon leiderschap door de kantjes te markeren, dan lopen we ze er niet af.
Alex de Bruijn
Dienend leiderschap
Is dienend leiderschap te leren?
Harm Klifman
Schoolleider als hitteschild
Schoolleider: Hitteschild of doorgeefluik?
Alex de Bruijn
Ontwikkeling kwaliteitszorg
Ontwikkeling van kwaliteitszorg in het onderwijs
Harm Klifman
Positie schoolleider
Scheiden van bestuur en schoolleiding
Rijk van Ommeren
Teamontwikkeling
Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn

Responsief leiderschap AOC
Ontwikkeling van responsief leiderschap in AOC
HRM schoolprestaties
Human Resource Management (HRM) en schoolprestaties
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.