De huiswerkhulp

Arja Kerpel

Redactielid wij-leren.nl l Projectleider bij Wij-spelen.nl

 

  Geplaatst op 1 juni 2015

Kerpel, A. (2015). De huiswerkhulp.
Geraadpleegd op 24-01-2017,
van http://wij-leren.nl/de-huiswerkhulp.php

Hoe leer je Franse woordjes? Hoe bereid je je voor op een proefwerk voor wiskunde? Hoe maak je een samenvatting voor geschiedenis? In De huiswerkhulp. Hogere Cijfers, sneller klaar geven Eva Rensman en Hajo Schoppen antwoord op deze vragen. De Huiswerkhulp bestaat uit twee delen: één voor leerlingen in de onderbouw van vmbo-tl, havo en vwo en één voor hun ouders. 

Veel leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs worstelen met de bovenstaande vragen. Ze weten niet goed hoe ze efficiënt kunnen leren. Op de basisschool hebben ze het nooit geleerd en nu ze eenmaal op de middelbare school zitten, wordt verondersteld dat ze het kunnen. Niet alleen leerlingen, ook hun ouders lopen tegen dit probleem aan. Veel ouders willen hun kinderen graag helpen met huiswerk, maar hoe doe je dat zonder te veel te pushen of ruzie te krijgen?

Deel 1: Leerlingenboek

Het leerlingenboek begint met het hoofdstuk ‘Moeten, willen, kunnen’. Waarom is het zo moeilijk om altijd gemotiveerd te zijn? Hoe kun je je motivatie vergroten? Hoe ga je om met lastige ouders die je te veel op je nek zitten? En wat als je een bepaald vak ‘gewoon niet kan’? Over dat laatste is het boek helder: dat is vrijwel altijd een misverstand. De ondertitel van dit hoofdstuk is niet voor niets ‘iedereen kan leren’.

Gooi niet het bijltje erbij neer als het niet lukt met woordjes leren of met wiskunde, is de boodschap. Onderzoek in plaats daarvan of de methode die je gebruikt wel effectief is. Want, zo benadrukken de auteurs, leren kan op verschillende manieren en het loont de moeite om uit te zoeken welke manier voor jou het beste werkt.

De basis van leren

In hoofdstuk 2, ‘Slim leren: de basis’, worden algemene tips voor efficiënt leren gegeven. Leren van fouten, repetities voorbereiden, plannen: talloze praktische tips staan overzichtelijk gerangschikt bij elkaar. De tips zijn direct toepasbaar en afkomstig uit de praktijk, ze worden gegeven door docenten, leerlingen en ouders.

Alle schoolvakken

De overige hoofdstukken van het boek behandelen alle schoolvakken die in de onderbouw van het voortgezet onderwijs worden gegeven: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks, geschiedenis, aardrijkskunde, levensbeschouwing, economie, wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde.

Bij elk vak wordt uitgelegd uit welke onderdelen het bestaat en hoe je het vak het beste kunt aanpakken. Zo staan in de hoofdstukken over talen tien manieren om woordjes te leren. En bij wiskunde wordt uitgelegd wat te doen met sommen die maar niet willen lukken. Ook hier weer luidt de boodschap: elk van deze manieren werkt, maar niet voor iedereen. Zoek dus naar de manier die het beste bij jou past en de kans op succes wordt groter.

Vakdocenten

De hoofdstukken over de verschillende schoolvakken beslaan het grootste deel van het boek. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor vakdocenten. Zij vertellen wat hun vak inhoudt, maar ook wat hun vak leuk maakt. En ze geven tips. Vaak heel simpel, maar wel doeltreffend en efficiënt. Zo staat in het hoofdstuk over wiskunde de tip om bij het nakijken van het huiswerk een andere kleur pen te gebruiken. Dan is bij de voorbereiding voor een toets in één oogopslag te zien welke sommen niet goed gingen. Met die sommen kan dan nog extra worden geoefend. 

Praktische tips

Daarnaast zijn er hoofdstukken over vaardigheden die die niet aan één specifiek vak zijn gebonden: ontleden, aantekeningen maken, presenteren, schrijfopdrachten en rekenen. Ook deze staan vol praktische tips en er wordt verwezen naar sites en boeken voor extra informatie. Tussen de verschillende hoofdstukken zijn ten slotte interviews te vinden met jongeren van verschillende leeftijden die vertellen tegen welke problemen zij aanliepen op de middelbare school en hoe ze die hebben opgelost. 

Deel 2: Boek voor ouders

Het boek voor ouders is op dezelfde manier ingedeeld als het leerlingenboek. Het eerste hoofdstuk gaat over ‘pubers - ouders – school’. Hoe begeleid je je kind op de middelbare school? Wat doe je als hij echt niet wil? Pushen of stimuleren, waar ligt de grens? 

Helpen met leren

Daarna volgt een hoofdstuk ‘Slim leren: de basis’. Hierin wordt uitgelegd op welke manieren je efficiënt kunt leren en vooral hoe je je kind hiermee kunt helpen. Bijvoorbeeld door hem te helpen met plannen, al benadrukken dat auteurs dat je vooral niet te veel voor je kind moet overnemen. Helpen met plannen dus bij voorkeur alleen in het begin van de brugklas, net zo lang tot hij het zelf kan.

Ook zijn er tips te vinden voor het helpen voorbereiden op een toets. Je kunt je kind overhoren, maar dat kost vaak veel tijd. Een snellere manier is om je kind te vragen jou de stof uit te leggen. Komt er geen samenhangend verhaal uit en blijft hij steken bij ‘eh’ en ‘nou gewoon’, dan weet je dat hij de stof nog niet voldoende beheerst.

Ervaringen

Vervolgens worden ook in het boek voor ouders alle schoolvakken van de onderbouw behandeld: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks, geschiedenis, aardrijkskunde, levensbeschouwing, economie, wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde. Net als in het boek voor leerlingen wordt per vak uitgelegd uit welke onderdelen het bestaat.

Daarnaast leggen de auteurs uit hoe schoolvakken zijn veranderd sinds ouders zelf op school zaten. Naamvallen stampen voor Duits, blind formules uit het hoofd leren voor natuurkunde: dat gebeurt tegenwoordig niet meer. De geïnterviewde vakdocenten leggen uit waarom en vertellen wat er voor in de plaats is gekomen. Ten slotte vertellen in dit boek ouders openhartig over hun ervaringen met hun kinderen en school.

Tot slot

Leerlingen moeten ‘leren leren’, is een veelgehoorde uitspraak. Het is een containerbegrip geworden, maar ondertussen is voor velen niet duidelijk hoe dat dan precies moet. Er zijn diverse boeken op de markt over ‘leren leren’, maar die zijn vaak theoretisch van opzet. Ze gaan bijvoorbeeld over het geheugen of de werking van de hersenen.

Het boek De Huiswerkhulp is anders. Het is praktisch geschreven en ingedeeld per schoolvak. Beide deeltjes zijn voorzien van fraaie illustraties van Jan Vriends. Met De Huiswerkhulp kunnen kinderen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs – en hun ouders - direct aan de slag.

Bestellen

N.a.v. Eva Rensman en Hajo Schoppen, De huiswerkhulp. Hogere Cijfers, sneller klaar, Uitgeverij Scriptum (2015), 168 en 136 blz, ISBN 978 90 5594 978 6, € 22,50. Meer weten? Kijk op www.dehuiswerkhulp.nl. Het boek is te bestellen via

Kerpel, A. (2015). De huiswerkhulp.
Geraadpleegd op 24-01-2017,
van http://wij-leren.nl/de-huiswerkhulp.php

NOT 2017

Reviews ontwikkelingsmateriaal

De huiswerkhulp



Inschrijven nieuwsbrief


Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.