Attributie
De attributietheorie beschrijft hoe leerlingen kunnen denken over hun eigen succes of falen. Het gaat er met name om hoe leerlingen succes of falen toeschrijven aan factoren in of buiten hun eigen invloedssfeer.
De manier waarop leerlingen verklaringen zoeken voor succes of falen, wordt attributie genoemd.
Attributie is onder te verdelen in twee typen:
Externe attributie
Bij externe attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets buiten de eigen invloed. De leerling zegt eigenlijk: ik kon er niets aan doen.
Interne attributie
Bij interne attributie schrijft de leerling het succes of falen toe aan iets wat binnen de eigen invloed ligt. De leerling zegt eigenlijk: dit is mijn eigen prestatie.
Of een leerling intern of extern attribueert, kan maken dat een mislukking omgebogen wordt tot een leerervaring of dat leerlingen de moed verliezen.
De oorzakelijke toeschrijving (= attributies) helpen leerlingen om beter te begrijpen wat er gebeurt, zodat het in de toekomst anders aangepakt kan worden. Hierdoor heeft attributie een effect op de gemoedstoestand, het zelfvertrouwen en het gedrag van de leerling in de toekomst.
Voor de leraren is het dus belangrijk om feedback te geven die verwijst naar factoren waaraan leerlingen iets kunnen veranderen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 21 april 2021
Gerelateerd
Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie
Wij-leren.online Academie
Webinar
Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
Gratis webinar met Rob Martens
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Cursus
Meisjescoach
Stimuleer de persoonlijke ontwikkeling van meiden
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Indicaties van gedragsproblemen en werkhoudingproblemen.
Machiel Karels
Feedback - betekenis en voorbeelden.
Machiel Karels
Het intern werkmodel of het denken van de leraar.
Luc Stevens
Effectieve feedback in het onderwijs.
Machiel Karels
Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel
Hoe kinderen leren: intelligentie - leerprocessen
Arja Kerpel
Hoogbegaafdheid - kenmerken - gedrag - tips aanpak
Arja Kerpel
Werkvormen groepsgewijze feedback
Machiel Karels
Het belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk
Machiel Karels
Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Leer van een 3 een 8 te maken!
Marjoke Hinnen
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Naar een brede begeleiding van dyslexie in het basisonderwijs
Terry van de Beek
Depressie en angst bij basisschoolleerlingen met dyslexie
Anna Bosman
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
Het begrip leerpotentieel: theoretische en praktische perspectieven
Machiel Karels
Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Arja Kerpel
De Gids - Over begaafdheid in het basisonderwijs
Arja Kerpel
Onderpresteren op de basisschool
Arja Kerpel
Gedragsproblemen in de klas
Arja Kerpel
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
Kei in hoogbegaafdheid - Hét praktijkboek voor de leerkracht
Arja Kerpel
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels
Stop met innoveren! Ga in transitie
Marjoke Hinnen
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]