LVS
Digitale toetsen
Professionalisering
Blended learning E-learning trends en ontwikkelingen
Rekenen
Dyscalculie Verbeteren rekenvaardigheid mbo
Taal
Game Interactieve Fictie Vroege ontwikkeling geletterdheid ICT-vroege geletterdheid Verhaalbegrip kleuters met ICT
Leren
Adaptieve software Blended learning Cognitieve balans Onderzoekend leren Kwaliteit leermateriaal Effectiever onderwijs Edutainment Blended learning effect E-portfolio’s Burgerschap games Verbeteren leerprestaties ICT differentiatie Mythe van leerstijlen
Lezen
Lezen met lees-app Ontluikende geletterdheid ICT oplossing problemen lezen Digitale leeskilometers groep 3
Middelen
Computerapplicaties Digitaal schoolbord ICT-beleidsplan Leren in 2020 - 1 ICT in kindcentra Leren in 2020 - 2 Onderwijs en ICT Werking en beperking
Problemen
Cyberpesten Digitale dementie Digitale media en kinderhersenen Problematisch internetgedrag Kleuters en iPads
ICT
Digitale leermiddelen Digitale geletterdheid vo ICT-innovatie Tablet in het onderwijs Nieuwsgierigheid computergames Integreren in klassenpraktijk Buitenschoolse mediagebruik Jonge kinderen en tabletgebruik Digitale gymles Opleiding ICT beheerder
Verder kijken
ict onderwijs digitale vaardigheden ICT rekenen software internet informatie zoeken kennis learning analytics samenwerkend leren metacognitieve vaardigheden tutor scaffolding multimedia beeld geluid audio multimedia geheugen ict multimedia geheugen ict effectief leren multimedia geheugen ict effectief leren bronnen multimedia geheugen zelfsturing ict opbrengstgericht werken digitaal leerlingvolgsysteem professionalisering ict praktijk serious games beroepsonderwijs synchroon coachen opleiding leraren tekst schrijven outline tool toetsen leerlingvolgsysteem opbrengsten TPACK ICT integratie onderwijs typen schrijven typecursus lezen videovoorbeelden ict effect animatie leerproces instructie video

 

Digitale toetsen
Digitale toetsen: waar moet je op letten?
redactie Zijn digitale toetsen even betrouwbaar en valide als papieren toetsen? Een artikel over hoe de vragen er uit moeten zien om de betrouwbaarheid te garanderen.
Blended learning
Grenzen verleggen met blended learning
Sylvia Peters Welke mogelijkheden voor professionalisering biedt e-learning? Hoe kunnen besturen en leraren hiermee omgaan? Lees over de mogelijkheden én valkuilen.
E-learning trends en ontwikkelingen
E-learning. Trends en ontwikkelingen
Wilfred Rubens In welke fase bevindt zich e-learning? Volgens Wilfred Rubens gaat het geleidelijk beter, maar aspecten blijven onvolwassen. Lees over kansen en verbeterpunten.
Dyscalculie
Kunnen rekenen op je brein
redactie Elektronische hersenstimulatie in combinatie met training levert betere resultaten op bij dyscalculie: een zwak systeem voor grove schatting van getallen.
Verbeteren rekenvaardigheid mbo
Verbeteren van rekenvaardigheid mbo-leerlingen met een serious game
redactie Verbeteren van rekenvaardigheid mbo-leerlingen met een serious game
Game Interactieve Fictie
Gebruik game Interactieve Fictie (IF) in het taalonderwijs
redactie Interactieve Fictie in het taalonderwijs: Dit onderzoek gaat over de effecten van het spelen van Interactieve Fictie (IF) op de lees- en schrijfvaardigheid van leerlingen in het VO.
Vroege ontwikkeling geletterdheid
Integreren van ICT-rijke leeromgevingen voor de vroege ontwikkeling van geletterdheid door leerkrachten
redactie Empowering teachers in integrating ICT-rich learning environments for early literacy development
ICT-vroege geletterdheid
Kenmerken van ICT-rijke leeromgevingen voor vroege geletterdheid
redactie Kenmerken van ICT-rijke leeromgevingen voor vroege geletterdheid. Dit onderzoek gaat over de toegevoegde waarde van ICT voor beginnende geletterdheid.
Verhaalbegrip kleuters met ICT
Verhaalbegrip van kleuters met ICT en digitale boeken
redactie Verhaalbegrip van kleuters met ICT en digitale boeken.
Adaptieve software
Wat biedt een adaptieve leeromgeving en welke rol heeft de leraar dan?
redactie Is het waar dat een adaptieve leeromgeving leerlingen voldoende feedback geeft en leidt tot hogere leerresultaten? En verandert de rol van de leraar daarbij?
Blended learning
Blended learning effectiever met regelmatig online toetsen
redactie Blended learning combineert contactonderwijs met online leren. Het blijkt effectiever als geregeld online toetsen, zelftesten en quizzen moeten worden gemaakt.
Cognitieve balans
Cognitieve balans: wat is het en hoe kan het onderwijs erop inspelen?
redactie Cognitieve balans is de competentie te switchen tussen het focussen en het verdelen van aandacht. Deels aangeboren, maar kan ontwikkeld worden.
Onderzoekend leren
Onderzoekend leren met computersimulaties
redactie In onderzoekend leren verleggen leerlingen hun grenzen maar dan in een begrensde leeromgeving met ondersteuning om het onderzoek succesvol uit te voeren.
Kwaliteit leermateriaal
Wat bepaalt de kwaliteit van digitaal leermateriaal
redactie Waar moeten leraren op letten als zij digitaal leermateriaal zoeken of maken? Een artikel over de kwaliteitscriteria waaraan digitaal leermateriaal moet voldoen.
Effectiever onderwijs
Hoe gerichte inzet van ICT leidt tot effectiever onderwijs
Jos Cöp Hoeveel tablets zijn er al binnen uw school? En welke apps gebruikt u om de complete leerlijn af te dekken? Hoe gebruikt u de learning analytics om leerstof op maat aan te bieden?
Edutainment
Educatieve software voor jonge kinderen
redactie Educatieve programma's voor jonge kinderen kunnen effectief zijn. Er moet dan wel interactiviteit, (mono)functionaliteit en feedback gerealiseerd zijn.
Blended learning effect
Wat is het effect van blended lesmateriaal op onderwijsresultaten in het voortgezet onderwijs?
redactie Wat is het effect van blended lesmateriaal op onderwijsresultaten in het voortgezet onderwijs? En wat is de rol van de motivatie bij blended learning?
E-portfolio’s
Dragen e-portfolio’s in het basisonderwijs bij aan meer leerwinst, metacognitie en zelfsturing?
redactie Dragen e-portfolio’s in het onderwijs bij aan meer leerwinst, metacognitie en zelfsturing? Ja, het zorgt voor schrijfvaardigheden, zelfregulatie, feedbackvaardigheden en self-efficacy.
Burgerschap games
Games en burgerschap
redactie Tijd besteden aan het bevorderen van burgerschap is verplicht. Serious games kunnen hierbij helpen. Maatschappelijke en politieke betrokkenheid aanwakkeren.
Verbeteren leerprestaties
Optimaal feiten leren met ict
redactie Feitjes leren gaat het beste als je ze regelmatig herhaalt. Indrukwekkend verbeterde leerprestaties kunnen bereikt worden met computerprogramma's.
ICT differentiatie
Ict inzetten met aandacht voor verschillen tussen leerlingen
redactie Welke kenmerken maken materiaal geschikt voor verschillende groepen leerlingen? Veel ict-materiaal is helemaal niet gericht op een gevarieerde doelgroep.
Mythe van leerstijlen
Drie onderwijskundige mythes ontmaskerd
Wilfred Rubens In dit artikel de ontmaskering van drie onderwijskundige mythes. De geleerde les? We moeten meer vragen naar onderbouwingen van beweringen.
Lezen met lees-app
Technisch lezen oefenen met een adaptieve leesapp
redactie Lesgeven aan lezers die niet snel vooruit komen en motivatie verliezen? Geef ze de leesapp: een leesoefening in de vorm van een game kan uitkomst bieden!
Ontluikende geletterdheid
Ontluikende geletterdheid stimuleren met digitale prentenboeken: verschillen tussen kleuters
redactie Een onderzoek naar het positieve effect van digitale prentenboeken. Kinderen die achterblijven bij ontluikende geletterdheid hebben hier niet allemaal profijt van.
ICT oplossing problemen lezen
ICT-oplossing problemen met voorbereidend en aanvankelijk lezen in basisonderwijs – OnderwijsBewijs
redactie ICT-oplossing problemen met voorbereidend en aanvankelijk lezen in basisonderwijs – OnderwijsBewijs. Bouw! voor problemen met voorbereidend en aanvankelijk lezen.
Digitale leeskilometers groep 3
Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT
redactie Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT
Computerapplicaties
Effectieve computerapplicaties: vergelijk de didactiek, niet het domein
redactie Wat maakt een computerapplicatie voor het onderwijs effectief? Steek in op het didactische principe en niet op het domein! Meest effectief is de feedback.
Digitaal schoolbord
De kracht van het digitaal schoolbord
Jos Cöp Het digibord is inmiddels enige tijd in de klas te vinden. Maar aan welke aspecten moet een goed gebruik van het digitaal schoolbord eigenlijk voldoen?
ICT-beleidsplan
Wat maakt een ict-beleidsplan zo effectief?
redactie Zoveel mogelijk rendement uit ict halen? Stel een ict-beleidsplan op met het docententeam. Aanpak in teamverband levert effectievere inzet van ict op.
Leren in 2020 - 1
Leren in 2020
Jos Cöp Hoe gaan digitale leermiddelen het onderwijs effectiever maken? Een zoektocht naar veranderende onderwijsvisies en ICT-ontwikkelingen als basis voor leren.
ICT in kindcentra
Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Job van Velsen In deze bijdrage een impressie van de huidige stand van zaken rond ICT en flexibele organisatievormen in brede scholen, integrale kindcentra en sterrenscholen.
Leren in 2020 - 2
Leermiddelen in 2020 - op weg naar een digitaal leerlandschap
Jos Cöp ICT kan de onderwijsinnnovatie faciliteren. Digitalisering is niet de vernieuwing zelf, middel wordt dan doel! Laat de onderwijskundige focus niet ontbreken.
Onderwijs en ICT
Het gewenste resultaat schema - onderwijs en ICT
Menno van Hasselt Het gewenste resultaatschema: een handig hulpmiddel om de onderwijskundige meerwaarde van ICT te versterken.
Werking en beperking
Sturen met digitale leermiddelen - werking en beperking
Menno van Hasselt De afgelopen vijf jaar hebben digitale leermiddelen in het basisonderwijs een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Dragen deze leermiddelen ook echt bij aan hogere leeropbrengsten?
Cyberpesten
Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen?
redactie Cyberpesten in het verlengde van traditioneel pesten. Preventiecampagnes zijn nog niet getest op werkzaamheid. Dader en slachtoffer hebben problemen.
Digitale dementie
Digitale dementie - Manfred Spitzer
Machiel Karels In het boek Digitale dementie geeft hersenonderzoeker Manfred Spitzer aan hoe wij met digitale middelen ons verstand en geheugen kapotmaken.
Digitale media en kinderhersenen
Digitale media en kinderhersenen
Ewald Vervaet Manfred Spitzer betoogt ten aanzien van internet, computerspelletjes en computers op school terecht dat digitale media slecht zijn voor de hersenen van kinderen.
Problematisch internetgedrag
Problematisch gebruik van sociale media en games
redactie Is een jongen eenzaam omdat hij dag en nacht gamet, of gamet hij dag en nacht omdat hij eenzaam is? Problematisch internetgedrag en sociale problemen.
Kleuters en iPads
Kleuters worden dommer van iPads
Sieneke Goorhuis Kleuters en iPads zijn een slechte combinatie. De iPad met zijn tweedimensionale interactie sluit niet aan op de driedimensionale manier van leren van jonge kinderen.
Digitale leermiddelen
Differentiëren met digitale leermiddelen
Wijnand Gijzen Scholen gebruiken steeds meer digitale leermiddelen. In dit artikel acht ankerpunten van differentiatie: een onderwijskundige kapstok met illustratieve software.
Digitale geletterdheid vo
Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs
redactie Te weinig aandacht voor digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs: uitkomsten uit internationaal vergelijkend onderzoek ICILS-2013
ICT-innovatie
De pionier als bruggenbouwer
redactie Een succesvolle pionier is een expert en rolmodel. Hij deelt zijn visie en ervaringen met collega's en richt zich op samenwerking. Onderwijsvernieuwing en ICT.
Tablet in het onderwijs
Wat zijn de leeropbrengsten van tabletgebruik in de basisschool?
redactie Wat zijn de leeropbrengsten van tabletgebruik in de basisschool?
Nieuwsgierigheid computergames
Nieuwsgierigheid in computergames
redactie Curiosity in games
Integreren in klassenpraktijk
Ondersteuning voor docenten om ICT te integreren in hun klassenpraktijk
redactie Ondersteuning voor docenten om ICT te integreren in hun klassenpraktijk. Deze studie onderzoekt kenmerken van ondersteuning die docenten helpen.
Buitenschoolse mediagebruik
Taal en geletterdheid in de buitenschoolse context van risicoleerlingen
redactie Taal en geletterdheid in de buitenschoolse context van risicoleerlingen. Het onderwijs moet leerlingen stimuleren nieuwe media meer en anders te gebruiken.
Jonge kinderen en tabletgebruik
Is het wenselijk om tabletgebruik door jonge kinderen af te stemmen op hun lichamelijke kenmerken of ontwikkeling?
redactie Is het wenselijk om tabletgebruik door jonge kinderen af te stemmen op hun lichamelijke kenmerken of ontwikkeling?
Digitale gymles
Terugkijken met een tablet: De opbrengsten van de digitale gymles
redactie Terugkijken met een tablet: De opbrengsten van de digitale gymles
Opleiding ICT beheerder
Toepassen Serious Games in MBO-opleiding ICT-beheerder
redactie Toepassen Serious Games in MBO-opleiding ICT-beheerder. Het SLEM-project richt zich op de ict-ondersteunde verbetering van de MBO-opleiding ICT-beheerder.
Knopvaardig is wat anders dan digitaal geletterd
redactie
Rekenvaardigheden verbeteren met adaptief ict-programma
redactie
Kennis leren verwerven met informatie van internet
redactie
Effecten van learning analytics bij computer ondersteund samenwerkend leren
redactie
Helpen virtuele tutors leerlingen met ‘leren’ leren?
redactie
Meer leren van beeld en geluid
redactie
Effectief leren van multimediale leerbronnen - inleiding en deel 1
redactie
Effectief leren van multimediale leerbronnen - deel 2
redactie
Referenties
redactie
Effectief leren van multimediale leerbronnen - deel 3
redactie
Opbrengstgericht werken met het digitale leerlingvolgsysteem
redactie
Praktijkvoorbeelden als bron voor professionalisering
redactie
Serious games in de militaire beroepsvoorbereiding
redactie
Synchroon coachen van leraren in opleiding
redactie
Plannen en schrijven met een elektronische outline-tool
redactie
Leidt het gebruik van digitale leerlingvolgsystemen tot betere leerprestaties?
redactie
TPACK: kennis en vaardigheden voor ict-integratie
redactie
Schrijven versus typen: wat zegt de neurowetenschap?
redactie
Observationeel leren van videovoorbeelden
redactie
Waarom leren leerlingen meer van animaties met pauzes?
redactie


gratis online assessment onderwijs



Inschrijven nieuwsbrief


PO Management

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.